Drie dagen onderweg - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Drie dagen onderweg - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Drie dagen onderweg

Door: tiny gosselink

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

20 Februari 2014 | Indonesië, Medan

Hallo allemaal,
Door een lange reis en een behoorlijk druk programma dan eindelijk eens een bericht van ons.
De vluchten hierheen en zelfs de treinreis zijn zonder problemen verlopen. 26uur onderweg geweest en geen 32 zoals ik aanvankelijk dacht. Ik had geen rekening gehouden met de 6 uur tijdverschil met Java en Sumatra. Op Bali is dit zelfs 7 uur. In Abu Dhabi zijn we er een paar uurtjes op het vliegveld uitgeweest waarmee nog niet gezegd kan worden dat we echt dit golfstaatje echt bezocht hebben. De eerste nacht in Indonesie hebben we in Medan geslapen, een stad op noord sumatra met 3 miljoen inwoners en daarmee de op 3 na grootste stad van Indonesie en buiten Java zelfs de allergrootste. Een stedelijk gebied met wel 80 km doorsnee wat niet erg comfortabel door te reizen met ons gezelschap bestaande uit 6 Ned. toeristen, een Indonesische NL sprekende gids en een chauffeur die naar ons gevoel constant in een veel te hoge versnelling rijdt.
En verder in dit link(s) rijdende land heel veel scootertjes met berijders vanaf een jaar of twaalf, absoluut geen fietsers (vroeger wel) veel oude gammele busjes, grote patserige SUV's voor degenen die het gemaakt hebben (met alle ramen geblindeerd) en oude stinkende vrachtauto's die de bergen bijna niet opkomen. Ingehaald wordt hier zelfs in haarspeldbochten. Enfin, het bekende verhaal van verkeer in Azie en totnutoe hebben we het allemaal overleefd. De mensen van ons groepje zijn allemaal globaal tussen de 58 en 68 jaar oud en de alleroudste komen uit Enschede. Gelukkig nog wel kras zodat we er geen last van hebben. Op Java komen er dan nog 6 bij. Na wat bezienswaardigheden in Medan bezichtigd te hebben. Een moskee, een Chinese Boedha tempel, een katholieke kerk met een pagode toren en het huis van de sultan zijn we doorgereden naar Bukit Lawang, waar we een wandeling door het oerwoud van drie en een half uur hebben gemaakt om de orang-oetans te ontmoeten. En zowaar, dat is gelukt, maar liefst drie moeders met jong kind en nog een los groter kind kwamen we tegen. Vlakbij is een opvangcentrum om deze beesten weer aan het leven in de natuur te laten wennen en veel blijven dan in de omgeving hangen. Een hele mooie wandeling maar wel zwaar door de warmte en de zeer hoge luchtvochtigheid. Dit park beslaat zo'n kwart van Nederland.Het grootste deel hebben we dus maar overgeslagen. We hebben al aardig wat onweer en deels zware regenbuien achter de kiezen. Na de wandeling konden we gelukkig weer in onze eco-lodge bijkomen in een tobbe met alleen koud water. Maar wel op een aardig park aan een snelstromende rivier waar iedereen zichzelf en/of zijn kleren wast. 10 jaren geleden zijn er in dit kleine plaatsje Bukit Lawang nog 200 mensen omgekomen door overstromingen. Nu is het deels gekanaliseerd wat de natuur uiteraard niet te goede komt. Maar het is wel goed zichtbaar dat natuurbescherming hier niet echt een hot item is. De benzine kost hier een halve euro per liter doordat de regering er een subsidie van meer dan 60% bij doet. Daardoor rijdt iedereen op zijn stinkbrommertje en behoort fietsen helemaal tot het verleden. Toch is in ieder geval deze streek (Deli) wel redelijk welvarend. In ieder geval lang niet zo arm als India, Nepal Laos en Cambodja. De meeste mensen hebben wel een redelijk huisje en echt schrijnende armoede hebben we nog niet gezien. We zitten nu in een redelijk luxe hotel in Brastagi op 1320 hoogte in de bergen en morgen verblijven we 2 nachten op een eiland Samosir in het Toba meer, een enorm kratermeer midden op Sumatra. Verder alles goed hier, geen darmstoornissen of andere ongemakken en we verblijven voorlopig in de wat koelere bergen. Geen straf met de grote warmte in lager gelegen gebieden. Ik stop ermee, het is elf uur geweest en morgen om half zeven weer de wekker, want dit is geen luie vakantie.
Iedereen de hartelijke groeten van Tiny en Johan!

• 20 Februari 2014 - 17:38

Johan En Tiny Gosselink:

Het was erg moeilijk foto's te plaatsen dus nu maar twee, volgende keer meer.
    Groetjes Tiny

• 20 Februari 2014 - 18:11

Annette:

Hoi Tiny en Johan, dat is een heel verhaal geworden. Leuk om te lezen dat jullie de Oerangs hebben gezien. Ook belangrijk dat jullie goed gezelschap hebben. Kijk uit naar de foto's. Geniet er maar fijn van. groetjes Annette

• 20 Februari 2014 - 18:32

Hans Wagenaar:

Leuk om jullie te volgen op deze mooie reis,toch wel appart dat je die Orang-Oetans in het echt te zien lijkt me heel indrukwekend.
    Zie uit naar meer foto"s

Groeten vanuit een koud Nederland

Hans Wagenaar

• 20 Februari 2014 - 19:05

Leny Jansen:

Lijkt mij een mooie reis. Geniet nu al van je verhaal. Mooie foto's mee brengen Tiny en vooral gezond weer thuis komen. Veel plezier. Leny

• 20 Februari 2014 - 20:52

Aline:

Meteen alweer een leuk verhaal, veel plezier.

• 20 Februari 2014 - 22:38

Karin:

Sjonge, wat een avonturen alweer!
    Geniet er van en niet te veel bij onbetrouwbare chauffeurs instappen! Ik wil wel graag dat jullie heel terug komen!
    Groetjes Karin

• 21 Februari 2014 - 00:37

Gerrit Van Den Bergh:

Geweldig. Vele dingen zijn zo herkenbaar. Hartelijke groet

• 21 Februari 2014 - 11:39

Joke Te Wierike:

Wat een mooi verhaal. Je bent een goede schrijfster. Veel plezier.

• 23 Februari 2014 - 01:05

Hans Van Linschoten:

wat klinkt dit bekend, leuk hoor

Hans

Johan en Tiny

Hallo, Wij zijn Johan (69) en Tiny (67) Gosselink uit Enschede. Sinds wij niet meer werken proberen we toch nog iets van de wereld te zien en dat is ons tot nu toe behoorlijk gelukt. Sinds 2006 hebben we een reisboek bij gehouden waarvan nu de zevende in Johanentiny.waarbenje.nu en de reis naar Thailand, Laos en Cambodja staat op http://goswol.spaces.live.com/ De reizen daarvoor hebben we in albums vast gelegd en dat was in 2003 Egypte, 2004 Nieuw-Zeeland, 2005 China en Tibet, 2006 Thailand, Laos en Cambodja. Ik hoop dat jullie met plezier onze verslagen mogen lezen, wij doen in ieder geval ons best. Johan en Tiny

Actief sinds 27 Jan. 2008