Op weg naar Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Op weg naar Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Op weg naar Bali

Door: Tiny Gosselink

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

10 Maart 2014 | Indonesië, Sanur

Een goedeavond allemaal vanuit Ubud, een kunstenaarsdorp op midden Bali, waar we vanmiddag zijn aangekomen. De eerste mensen van onze groep zijn vandaag vertrokken, de rest reist a.s. woensdag af en wij volgen als laatste op zaterdag 15 maart (aankomst op Schiphol zondagmorgen bijtijds b.l.e.w. (is : bij leven en welzijn)
Vervolg op de vorige mail: de volgende morgen inderdaad zeer vroeg uit de veren, een kopje koffie en hopla, om half 2 's nachts de bus in. Zelfs in het holst van de nacht nog allerlei marktjes onderweg en veel mensen op de been. Het is hier echt een 24 uurs economie.Ook nog druk verkeer, soms een convooi van wel honderd vrachtauto,s. Later van de grote weg af maar nog geen vulkaanlandschap maar dorpje na dorpje. De zonsopgang bekeken op een bepaald niet idyllische plek die wijzelf niet uitgekozen zouden hebben met drukte en muziek. Maar gelukkig kwam de zon wel op tussen een paar wolken en was het toch nog wel een beetje mooi. De bus hadden we 10 km voor deze plek al verlaten om verder te gaan met jeepjes, maar eigenlijk was dit niet of nauwelijks nodig. Toen het dus al licht was door naar de beroemde Bromo vulkaan op 2200 m., waar in de Caldera nog een stomende krater aanwezig is. Het is een prachtig landschap met veel landbouw op de vruchtbare lavagrond, zoals bijv. kool. Bij de vulkaan aangekomen werden ons tientallen paardjes aangeboden om daar te komen voor een stukje egale vulkaanbodem van ong. een km. lang tot de plek waar een trap naar de krater. Wij beiden zijn verder niet naar boven gegaan en daar hoeven we blijkens de reacties van de mensen die wel de moeite namen ook niet echt spijt van te hebben.
Wel onafhankelijk van elkaar een andere route naar de bijna 100 op ons wachtende jeepjes genomen. Geen mensen tegengekomen buiten de gangbare route (!) Daarna verder naar Kalibaru op oost Java, 50 km van de plek waar we ingescheept zouden worden voor de korte oversteek naar Bali. Voor het eerste nu mooie landschappen op Java, eindelijk! Eerst nog een 30 ha grote kruiden plantage bezocht die zeer mooi gelegen was. Daarbij ook een weeshuis bezocht waar de kinderen dansjes voor ons maakten en voor ons rieten hoofdtooisels e.d. werden gegeven als dank voor de donatie. Bij de haven lagen tientallen vaak zeer oude veerbootjes op ons te wachten die zo op het oog volledig ongeorganiseerd en via een onnavolgbare kromme route ons binnen het uur naar de overkant brachten. Weg van Java dat iedereen duidelijk is tegengevallen. Misschien zijn er buiten de grote routes nog wel mooie streken (dat verwacht ik eigenlijk wel) maar dit was behoudens een klein aantal hoogtepunten rondduit knudde. En dan Bali, een volledig andere wereld, groen, prettig rustig, althans in het westen. Leuke huizen met in elke tuin wel een hindoe tempel(tje) maar soms ook bijna net zo groot als het huis zelf. We hebben nog nooit een gebied bezocht dat zo doordrenkt is van religie als dit Bali, niet te geloven. Zelfs het bungalowparkje waar we nu drie nachten verblijven,Sania,s house, bestaat voor een groot deel uit Hindoeistische bouwsels, erg fraai en goed onderhouden. De hindoe's zijn zoals bekend diervriendelijk wat dan ook direct te merken is aan de aanwezigheid van vogels. Bali is zo,n 5600 km2 groot wat gelijk staan aan bijv. Noord Brabant. We komen nu van Sanur, een badplaats in de punt op zuid Bali, waar we drie nachten hebben geslapen.Een rustdag nabij het zwembad en met een wandeling langs het strand en gisteren met een busje een trip over Bali gemaakt met de groep van 6 waar we de hele vakantie al mee zijn opgetrokken. In Ubud was ook een stop die we gebruikt hebben om ons huidige onderkomen vlakbij het centrum maar toch rustig gelegen, konden bekijken. Verder een tempel meer naar het noorden, de Tirtha Empul in Tampak Siring, waar we met de neus in de boter vielen omdat er juist een reinigingsceremonie aan de gang was. Honderden Hindoe's stonden vrolijk en geduldig op hun beurt te wachten om een lichaams reinigend bad te ondergaan. Erg indrukwekkend en wij konden er probleemloos fotograferen en filmen. Boven deze tempel stond overigens een zeer luxe buitenverblijf van de 1e president van Indonesie, Soekarno. Tenslotte nog naar de beroemde zonsondergang nabij de tempels van Tanha Lot aan de zuidkust, wel aardig maar enorm druk. Op het moment suprema schoof er helaas een wolk voor de zon zodat het wat minder was deze keer. Maar Bali is toch wel erg apart en mooi. Morgen gaan we met zijn 2en in een 8 persoonsbus naar het noorden o.a. naar de flanken van de hoogste vulkaan hier met een hoogte van ruim 3100 meter. We hebben 10 uur de tijd om het rustiger midden en noordelijke deel van Bali te bezoeken en zijn benieuwd. Grote voordeel is dat we voorzover het verkeer het toelaat we de chauffeur nu elk moment kunnen laten stoppen.
Woensdag een rustdag waarbij we nog wel de plek hier vlakbij willen bezoeken waar dochterlief Mira met vriend Marcel jaren achtereen s'winters een paar maanden is geweest. Donderdag weer een dagtrip naar de binnenlanden (o.a. om de prachtige sawa's te bekijken) waarna we ons 's avonds weer met dezelfde bus bij hetzelfde hotel in Sanur willen laten afzetten. Tenslotte vrijdag een (hopelijk echte) rustdag en zaterdag zoals gezegd in de vooravond vertrek naar Djakarta met een binnenlandse vlucht.
Het was hier dagenlang erg warm het hele etmaal rond, nu valt het iets mee maar bij de geringste inspanning (zoals bijv. het schrijven van dit stukje) kan er zo ineens een zgn zweet aanval voorkomen. Iedereen de hartelijke groeten van Tiny en Johan, Vrijdag of zaterdag lukt het vast nog wel even om nog een paar regels op dit laptopje te zetten..

• 10 Maart 2014 - 17:16

Nienke:

Prachtige serie foto's , vooral de zons op- en ondergangen!
    Nog fijne dagen...groetjes, Nienke

• 10 Maart 2014 - 18:30

Donny:

Hallo Tiny en Johan,

Mooie foto's weer gemaakt door jullie beiden, vooral de rijstvelden prachtig!
    Jammer dat Java zo is tegengevallen. Geniet maar extra van het mooi Bali.

Groetjes Donny

• 10 Maart 2014 - 19:43

Charl En Mia:

Hoi luitjes, even een paar woordjes uit een warm Nederland.
    Bedankt weer voor het bericht met de mooie foto's. Jullie genieten toch nog wel een beetje?????
    Het eind komt al weer in zicht, dus het zal echt nog genieten geblazen worden, want je zit zo weer hier.
    Wij hebben al veel foto's van jullie gezien, maar de foto's van de zonsopkomst zijn bijzonder!
    Ga nog lekker even genieten van alles! Lieve groeten van ons

• 11 Maart 2014 - 19:01

Jan En Lida:

Mooi verhaal, prachtige foto's.
    Toch maar mooi mazzel dat déze vulkaan zich nog even koest hield en niet is gaan 'ploffen'.
    En Johan.... die jurk staat je echt leuk, moet je vaker doen.
    Nog heel veel plezier daar.
    Groetjes,
    Jan en Lida

• 14 Maart 2014 - 23:27

Jannie En Henk:

Hallo, die vakantiegangers.
    Op de valreep toch nog een reactie, wat verschijnt er toch weer een prachtige fotoreportage op mijn scherm!
    de beelden laten een indrukwekkend land zien met al zijn natuur en cultuur.
    Mogelijk lezen jullie dit nog voordat jullie in het vliegtuig stappen,,,, een prettige vlucht en een behouden thuiskomst,,,,
    Groeten oet Nee.