Afscheid van Bali, terug naar het (gewone) leven. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Afscheid van Bali, terug naar het (gewone) leven. - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Afscheid van Bali, terug naar het (gewone) leven.

Door: Tiny Gosselink

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

15 Maart 2014 | Indonesië, Sanur

Een laatste groet van Tiny en Johan vanaf Bali,

Vanmiddag vertrekken we om ong. 7 uur plaatselijke tijd (en 12 uur in de middag NL tijd) om, als alles gesmeerd loopt, om 10 uur morgenvroeg (Nl tijd uiteraard)
op Schiphol aan te komen. Wij hebben vandaag dus alle tijd. Tiny is nu naar de masseur voor een grote beurt van maar liefst 2,5 uur. Het kan niet anders dan dat ze zich nadien als herboren moet voelen na al dat kneedwerk. Ik houd me maar verre hiervan gezien eerdere traumatisch ervaringen op een strand in Cambodja, toen de dames tijdens de massage ruzie met elkaar kregen en ik doordrenkt werd met tranen i.p.v. helende olie. Bali is ons goed bevallen. We hebben drie trips over het eiland gemaakt. De eerste nog met de Sumatra groep (zie vorig bericht) En afgelopen dinsdag en donderdag in een auto. Veel gezien op het gebied van tempels, Balinese dorpen, waar vaak net zoveel ruimte door privé tempels ingenomen word dan door huizen e.d.). We hebben in totaal een stuk of zes bekende tempels bezocht. Soms als enige, maar vaker samen met vele andere toeristen. Soms, i.h.b. als er weinig toeristen zijn, is het oppassen geblazen. Eerst voor de weg naar de tempel een soort tol betalen, daarna een flinke entree (ik denk dat ze boekjes met verschillende tarieven hebben) en daarna nog een sarong leasen (onze eigen waren we vergeten) Dus kassa als je verder geen kant op kunt want je bent immers al binnen de tempel. Bij de echte grote en beter bekende tempels gebeurt dit niet, zijn de tarieven lager, en hoef je geen sarong te dragen. Gelegenheidsdevotie dus. Overigens schijnt me een dergelijk kledingstuk wel goed te staan blijkens het commentaar van J. (dank je!) Sommige bezoeken vielen helaas letterlijk en figuurlijk enigszins in het water zoals b.v. het bezoek aan Penestanan waar we wilden kijken hoe Miranda daar enkele jaren heeft vertoeft. Toch soms wel zwaar weer met onweer vooral in de namiddag en avond wat op sommige foto's ook wel te zien zal zijn. We hebben het op Java en Bali nu vier maal meegemaakt dat er behoorlijke overstromingen plaatsvinden. Ook de rijstterrassen tegen de heuvels zijn vaak erg mooi, zelfs bij regelval, al is het natuurlijk te prefereren om dit bij zonnig weer met mooie wolkenluchten met heldere bergen op de achtergrond. Overigens loopt het regenseizoen nu tegen het einde. Maar al met al heeft de regen maar een beperkte invloed gehad op onze vakantie. Wat dat betreft was de rook op Sumatra hinderlijker en heeft het merendeel van de landschappen aan ons oog onttrokken. Eergisteren hebben wij ons dus weer bij hetzelfde hotel waar we voorin deze week al met de groep waren af laten zetten (in de betekenis van heen laten brengen dus) Hij deed ook nog een poging om ons in de andere betekenis van het woord af te zetten door extra geld voor transport naar ons hotel te vragen, dit tegen de afspraak in. Toch erg jammer weer na twee dagen goed met elkaar omgegaan te hebben! Gisteren dus een rustdag, zelf een wandeling langs het strand gemaakt en later naar het zwembad met een puzzelboekje en een MP4 speler op het hoofd (jawel) Toch wel een leuk plaatsje dit Sanur met zowel rustige als drukke gedeelten bij het strand en een flinke keus aan eetgelegenheden. Na een overdosis rijst, mie, nasi, kip nu eens iets unieks gedaan, pizza eten! De vis die Tiny besteld had viel tegen vanwege de vele sterke knoflook, jammer. Misverstand met de verder altijd vriendelijke bediening. Verder veel bomen (geen palmen) op het strand die de nodige schaduw geven. Uitziend op zee ook zicht op de hoogste vulkaan van Bali, de Gunung Agung met ruim 3100 meter (laatste uitbarsting in 1963 met 2000 doden) en wat eilanden die in de straat van Lombok liggen, Nusa Penida en Nusa Lembongan.Ik zet er maar een punt achter nu, Tiny is kennelijk nog steeds onder handen en is niet vroegtijdig teruggekeerd. Tijd voor een duik in het lauw-warme water maar wel met een verfrissende douche.
Als we weer een tijdje terug zijn hoop ik nog een nabeschouwing van deze reis te geven. Een reis die mooie maar ook minder mooie kanten had. Maar uiteindelijk natuurlijk wel een mooie, interessante ervaring. Verder wil ik hierin dan nog even ingaan op een nieuw soort mens, waarvan ik het bestaan eigenlijk al vermoedde maar die zich op deze reis toch heel duidelijk gemanifesteerd heeft, de homo sapiens digitalis. We hopen vele van jullie binnenkort weer te kunnen begroeten.
Een hartelijke groet van Tiny en Johan.

PS. De massage was heerlijk, eerst een voetbad, daarna volledige body massage eerst droog en daarna met olie, daarna scrubben en een kleipakking, een gezichts massage met een masker en dat allemaal voor nog geen 10 euro

• 15 Maart 2014 - 08:00

Johan En Tiny Gosselink:

Allemaal bedankt voor het meelezen en meeleven van deze reis in indonesië.
    groetjes en tot ziens in Nederland.
    Johan en tiny

• 15 Maart 2014 - 09:17

Donny:

Ik wens jullie een veilige reis terug naar Nederland.

groetjes Donny

• 15 Maart 2014 - 10:13

Jeane:

Met weer een geweldige ervaring terug naar huis. Het was weer leuk om jullie te volgen. :o)) Goede vlucht

• 15 Maart 2014 - 10:34

Albert En Dieneke:

We hebben met veel plezier jullie reisverslagen gelezen (Johan, je hebt er talent voor!). Een goede terugreis gewenst.

• 15 Maart 2014 - 10:47

Annette:

Hoi Tiny en Johan, ik heb genoten van de verslagen en foto's van jullie vakantie. Dan wens ik jullie nu een hele goede reis terug naar huis waar jullie kunnen uitrusten (hoop ik) van alle indrukken, excursies etc. Ik neem wel contact met Tiny op als jullie weer een poosje thuis zijn. Groetjes Annette

• 15 Maart 2014 - 12:21

Aline:

Ik heb weer met veel plezier jullie verslagen gelezen en foto's bekeken.
    Hele goede reis en behouden aankomst. Groetjes Aline.

• 15 Maart 2014 - 14:32

Charo En Mia:

Bedankt voor de mooie info en PRACHTIGE foto's.
    Het lijkt wel of jullie in een totaal andere wereld waren als daarvoor.
    Een heel goede reis voor jullie gewenst en we horen nadien wel weer.
    Tot dan. Liefs van ons

• 15 Maart 2014 - 23:25

Riekie :

wens jullie een hele goede reis en thuiskomst. Groetjes Riekie.

• 24 Maart 2014 - 19:25

Hans Van L:

Dag Johan

Nu snap ik 'm, dat moet toch een voordeel voor jou opleveren: omgaan met steeds meer mensen met oa hartritme vertragende middelen.