Tineghir nabij de Todra, Dadeskloof en Taliouine - Reisverslag uit Tineghir, Marokko van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Tineghir nabij de Todra, Dadeskloof en Taliouine - Reisverslag uit Tineghir, Marokko van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Tineghir nabij de Todra, Dadeskloof en Taliouine

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

23 Maart 2010 | Marokko, Tineghir

Hierbij dan nog even tussendoor een verslagje over de laatste paar dagen. Wij hebben nu bijna drie dagen in een (voor Marokkaanse begrippen° ietwat decadent luxueus hotel gezeten met wat koloniaal aandoende sfeer. Helaas zitten wij vanavond een beetje aan ons op een heuvel boven maar middenin het stadje Tenighir gelegen hotel gekluisterd door een zandstorm die het leven buiten wat minder prettig maakt. Geeft niet, er is een bar met alcohol, wat in dit moslimland vrij uniek is. Overigens wel bier en wijn van Marokkaans fabrikaat. Niet erg consequent dus.
Wij beginnen al een beetje aan deze totaal andere wereld te wennen. Met name de mannen zijn hier minder in lange gewaden gehuld dan verder in het zuiden.Gisteren hebben wij de soekh (weekmarkt) bezocht als enige westerlingen tussen 1000 Marokkanen. Geen interessante artikelen voor ons.
Wel aardig om zo even rond te kijken maar Johan voelde zich hier toch niet zo op zijn gemak. Poging tot roof uit rugzak van Tiny gelukkig voorkomen.De kloven waren mooi, veel water in de Dadeskloof waardoor wij vanwege modder en water op de weg niet helemaal door konden rijden tot het eind van het normaal berijdbare deel. Gisteren de Todra kloof bezocht waar de voordelen van het individueel reizen weer eens bleek. Vanaf het punt waar 90pct van de toeristen (ook 'wheel drive) stoppen zijn wij nog 25 km doorgereden. Wel armoedig de Berberdorpen verderop in de kloof en agressieve bejegeningen door zowel jongens als vrouwen. Toch nog weinig toeristen, nagenoeg nog geen busgezelschappen alhoewel Kras Reizen hier zo schijnt te arriveren.Gisteren ook nog een bezoek gebracht aan de voormalige Joodse wijk alhier, voorheen een centrum van zilversmeden. Na de oorlog van 1967 zijn alle Joden naar Israel geemigreerd en de wijk is nu Arabisch/Berbers. Bizar om daar rond te lopen met heel veel ernstig vervallen maar vaak nog wel bewoonde huizen. Maar wel leuke ontmoetingen met de bevolking gehad. Ook een tapijtendemonstratie bezocht. Je moet wel bijzonder intelligent zijn om hieraan helemaal te ontkomen.
Wij zetten er een punt achter, er is natuurlijk veel meer te vertellen maar Johan krijgt altijd huiduitslag als hij te lang achter de PC zit.
Het gaat ons goed, wij zijn (relatief) gezond , nog een week en de rest van de reis hebben wij al een beetje ingepland. Dat gaat naar Taliouine waar we slapen in hotel Safraan. Vandaaruit gaan we de Oase Flint bekijken.En dan door naar Quarzazate 170 km naar het westen (Waar we onderweg een oude vesting Ait Benhaddou gaan bezoeken, waar ook veel films op zijn genomen) en dan nog een stukje naar het noorden en terug richting Agadir waar wij volgende week maandag hopen aan te komen.
De hartelijke groeten allemaal van Tiny en Johan.

• 25 Maart 2010 - 18:21

Katmeisje:

Hoi Tiny, en Johan natuurlijk ook!!

Jammer van de zandstorm, maar daardoor juist weer andere dingen ontdekt ;o)
    Geniet van de komende dagen, en keer gezond weer terug!!

Groetjes..........Katje!!

• 27 Maart 2010 - 11:52

Rina:

Hoi Tiny en Johan,jullie maken het daar wel naar ik zie, mooi en appart allemaal.

groetjes en nog een fijne vakantie verder.

Rina

Johan en Tiny

Hallo, Wij zijn Johan (69) en Tiny (67) Gosselink uit Enschede. Sinds wij niet meer werken proberen we toch nog iets van de wereld te zien en dat is ons tot nu toe behoorlijk gelukt. Sinds 2006 hebben we een reisboek bij gehouden waarvan nu de zevende in Johanentiny.waarbenje.nu en de reis naar Thailand, Laos en Cambodja staat op http://goswol.spaces.live.com/ De reizen daarvoor hebben we in albums vast gelegd en dat was in 2003 Egypte, 2004 Nieuw-Zeeland, 2005 China en Tibet, 2006 Thailand, Laos en Cambodja. Ik hoop dat jullie met plezier onze verslagen mogen lezen, wij doen in ieder geval ons best. Johan en Tiny

Actief sinds 27 Jan. 2008