Het land van de duizenden meren - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Het land van de duizenden meren - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Het land van de duizenden meren

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

27 Juni 2015 | Finland, Porvoo

Hallo allemaal,
Sinds ons laatste verslag zijn we weer een weekje verder en hebben het Finlanddeel van onze reis er bijna opzitten. Na vier nachten op de Aland eilanden gaan we morgen met de ferry van Eckero naar Grisselhamn in Zweden met een vaartijd van nog geen 2 uur en voor nog geen 20 euro incl. auto. Niet alles is hier dus duur.
Eerst nog even een aanvulling op ons vorige verslag. Daar wordt de naam Malin steeds maar weer aangehaald maar niet iedereen weet wie deze Malin nu precies is. Malin is een dame van nu 39 jaar die in de jaren 1992/1993 een jaar als uitwisselingsstudente bij ons in huis is geweest. Ze was toen dus 16/17 jaar oud. Ze spreekt nog steeds prima Nederlands na al die jaren. Gitte is haar 8 jaar oudere zus. Ze hebben beide 2 kinderen in de leeftijd van 11 tot 15 jaar. Onze zoon Remco zat in dezelfde periode een jaar in Amerika.
De boot vertrok van Naantali, waar we een nacht in een eenvoudig hotelletje hebben geslapen. Overigens is dit een prachtig gelegen toeristisch stadje met veel historische houten huizen.
De overtocht naar Aland was eenvoudig en snel telefonisch geboekt en we hebben erg genoten van deze 5 uur durende overtocht met Finnlines. We waren zo ongeveer de enigen die alle tijd op dek hebben gezeten om met mooi zonnig weer te genieten van alle moois dat we passeerden. Om half drie s’middags kwamen we in het oosten van de archipel aan . En wie mocht er als allereerste van boord?? Juist ja, die ongeduldige man uit Holland. We moesten daarna nog een slaapplek zoeken. De aanvankelijke vrees dat dit moeilijk zou worden i.v.m. het seizoen kwam niet uit.
We zijn een streek ingereden waar veel huisjes zijn en rond 5 uur hadden we een zomerhuis in de kleur Scandinavisch rood gevonden. Alles aanwezig, superrustig, beschikking over sauna, roeiboot en open haard en naar schatting 70m2. Hier zijn we dus tot morgen en vier nachten lang. Er staan drie huisjes en wij zijn de enige bezoekers. De eigenaresse, een dame die we toevallig troffen, was hier geboren en woonde in de V.S. Haar man bleek bij Elsevier te werken. Zo zie je maar weer hoe klein de wereld kan zijn. Verder de gehele vakantie nog geen Nederlander gezien, alleen maar witte kentekens van Aland (aparte status binnen Finland), Zweden en Duitsland.
We hebben weer genoten van deze prachtige eilanden waarbij we drie niet te lange dagtochten hebben gemaakt. Veel bos, groeiend op het dunne laagje zand bovenop de rotsen en bijna altijd zie je de zee wel ergens. Vandaag op de hoogste berg geweest van de eilanden met een hoogte van maar liefst 107 meter. Verder een kasteel uit de 14e eeuw. Een negentiende eeuws verdedigingswerk van de Russen (die hier lang een vinger in de pap hebben gehad) Veel leuke kerkjes, rode molentjes, rijen brievenbussen soms bij elkaar voor alle bewoners van een dorpje en vooral rust, veel rust.
Het dierenleven valt wat tegen hier. Maar enkele soorten watervogels (in de Finse Golf veel meer) De overige vogels vaak andere soorten dan we gewend zijn in Nederland maar toch niet veel. Elanden hebben we nog niet gespot maar herten en reeën des te meer, zelf vanuit ons huisje hier. Kleinere dieren ontbreken hier zo te zien helemaal. Nog geen konijn o.i.d. waargenomen, ook niet in de platgereden versie.
Buiten de paar hoofdwegen kom je i.h.a. gemiddeld hooguit eens per kwartier een auto tegen die dan ook nog rustig achter je blijven als je een beetje de toeristische zondagsrijder uithangt. Bij goede wegen erg ontspannend allemaal. Ook foto stops zijn nagenoeg nergens een probleem. Jullie kunnen ervan uitgaan dat de reis tot dusver prima verloopt en dat we het goed naar onze zin hebben. We denken dat we 5/7 dagen in Zweden zullen blijven (hoofdzakelijke de streek Dalarna) en dan doorreizen naar Noorwegen, toch een beetje het hoofddoel van deze reis. We hopen dat jullie met de foto’s samen met dit verhaal een goede indruk geven. Er is natuurlijk nog heel veel verder te vermelden maar het moet natuurlijk niet te lang worden allemaal.

Allemaal de hartelijke groeten van Tiny en Johan.

• 27 Juni 2015 - 20:56

Annette:

Mooi verslag van jullie 1e week. Ook de fotos zijn mooi, die rode molen kennen wij ook. Goede voortzetting van jullie reis. Op naar Noorwegen. Ben benieuwd. Het weer is geloof ik goed daar. Gr. Annette

• 27 Juni 2015 - 21:04

Charl En Mia:

Dag lieve mensen, bedankt voor het mooie verslag en de prachtige plaatjes!
    Wij wensen jullie verder nog een heel fijne vakantie.
    Tiny je zit prachtig tussen de lupinen!!!!
    Johan gaat nu toch niet jaloers worden? Hij staat er ook goed op hoor!
    Lieve groet van ons

• 27 Juni 2015 - 21:32

Leny Jansen:

Wat een mooi reis zal dit worden. Ik geniet van je verhaal en straks nog de foto's. Wij zijn van af donderdag al in Neede. Vannacht een beste onweersbui gehad en veel regen. Vandaag de 6 kastelentocht gefietst.morgen nog en maandag weer naar huis. Heel veel plezier mensen en maak er een onvergetelijke reis van.

Leny

• 28 Juni 2015 - 06:26

Nienke:

Mooi verslag gedaan van jullie reis!
    Zo kunnen we jullie mooi volgen!
    Ziet er heel relaxt uit allemaal.
    groetjes, Nienke

• 28 Juni 2015 - 12:24

Martha:

Prachtige foto's en verslag....jullie genieten zichtbaar...goede vakantie nog
    Groetjes Martha

• 28 Juni 2015 - 17:12

Donna:

Hallo Tiny en Johan wat ziet het er mooi uit. Jullie stralen uit dat jullie prima naar de zin hebben. Mooie foto's weer van het landschap.
    Nog hele fijne dagen!
    Groetjes Donna

• 29 Juni 2015 - 08:25

Debby Gosselink:

Leuk dat jullie verslag door zoveel mensen wordt gelezen en dat erop wordt gereageerd. Mooi om het vakantie verhaal van mijn ouders te lezen (-: Veel liefs dochter Debby

• 29 Juni 2015 - 08:28

Debby Gosselink:

Waar zijn jullie andere reisverslagen ?

• 29 Juni 2015 - 08:28

Debby Gosselink:

Dit dagboek is 115614 keer bekeken. Veel he ?

• 29 Juni 2015 - 13:23

Johan En Tiny Gosselink:

Allemaal bedankt voor de rakties, dat vinden we erg leuk om ieys van het thuisfront te horen. Debby de andere reisverslagen kun je onder reisverslagen vinden.

Johan en Tiny

Hallo, Wij zijn Johan (69) en Tiny (67) Gosselink uit Enschede. Sinds wij niet meer werken proberen we toch nog iets van de wereld te zien en dat is ons tot nu toe behoorlijk gelukt. Sinds 2006 hebben we een reisboek bij gehouden waarvan nu de zevende in Johanentiny.waarbenje.nu en de reis naar Thailand, Laos en Cambodja staat op http://goswol.spaces.live.com/ De reizen daarvoor hebben we in albums vast gelegd en dat was in 2003 Egypte, 2004 Nieuw-Zeeland, 2005 China en Tibet, 2006 Thailand, Laos en Cambodja. Ik hoop dat jullie met plezier onze verslagen mogen lezen, wij doen in ieder geval ons best. Johan en Tiny

Actief sinds 27 Jan. 2008