Mora midden Zweden - Reisverslag uit Rättvik, Zweden van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Mora midden Zweden - Reisverslag uit Rättvik, Zweden van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Mora midden Zweden

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

01 Juli 2015 | Zweden, Rättvik

Zo zijn we inmiddels op de laatste juni dag aangekomen en zitten we alweer zo goed als op de helft van onze Scandinavie reis. De overtocht naar Zweden, die slechts twee uur duurde, is prima verlopen met die kanttekening dat de reizigers hoofdzakelijk bestonden uit Zweden die voor nog geen vijf euro heen en terug naar Finland konden om de bloemetjes eens buiten te zetten, voor hun goedkope sterke drank in te slaan (ik zag ze zelfs met Grolsch zeulen). Ze zaten voor die paar cent ruim vijf uur op de boot. Dat het hier niet de fine-fleur van de Zweedse samenleving betrof zal niemand verbazen.
We kwamen om half drie aan (het uur tijdsverschil met Nederland was niet meer van toepassing) en konden dus niet ineens doorreizen naar ons reisdoel in de provincie Dalarna, wat op ruim 400 km ligt van Grisselhamn, waar de boot aankwam. Grisselhamn heb ik altijd nog in gedachten als de plek waar ik ooit de mooiste zonsondergang van mijn leven heb meegemaakt. Daar was nu geen sprake van, veel te vroeg en overspoeld met zuiplappen. Maar we hebben onderweg een B&B via internet kunnen regelen nabij Sala, een wat grotere stad waar n.b. de hotels vol zaten. Geen spijt van gehad op deze door een Engelsman gerunde Alpaca-farm met zo,n 100 van deze lama-achtige dieren. Ook zijn we hier in de sauna (heel voorzichtig) en in het zwembad geweest. Op een gegeven moment zagen we een grote groep Alpaca’s bijeen komen en allemaal dezelfde kant op kijken (het was de morgen dat we verder zouden reizen maar we hadden geen haast en waren op dat moment nog de enige gasten) Daar wilde Tiny meer van weten en er bleek een boreling half uit moeder Alpaca te hangen. Snel de eigenaar gewaarschuwd die in looppas aan kwam om het van ons over te nemen(!) Het hele proces duurde ongeveer anderhalf uur en wij zijn van het hele proces van nabij getuige geweest. Na geruime tijd en vele vruchteloze pogingen kon het mannetje op zijn pootjes staan en wat we vervolgens zagen verbaasde ons nog het meest. Binnen naar schatting 2 minuten ging het beestje (eindelijk) staan, daarna direct een meter of tien lopen om daarna direct bij moeder te gaan drinken. Een prachtige ervaring, dat zullen jullie begrijpen.
Met enige vertraging onze weg vervolgd naar een inmiddels voor 4 nachten geboekt huis-deel met hut in Mora aan het grote Siljan-meer in de mooie Zweedse streek, Dalarna geheten. Echt prachtig gelegen direct aan het meer, waar je wel aan het fotograferen kunt blijven met steeds wisselend licht, weer en luchten. In Mora het Zorn-museum bezocht, die hier gewoond heeft. Nooit van de man gehoord, maar de man gaat door voor de bekendste Zweedse schilder. Ik (Johan) was bijzonder onder de indruk van zijn fraai gestyleerde vrouwelijke naakten, veelal geschilderd rond 1900. Verder is Mora het eindpunt van de Vaasa-loop, de grootste langlauf wedstrijd ter wereld. Hier is zelfs een museum aan gewijd. Vandaag wat leuke plekjes rond het nabijgelegen Orsa meer bezocht. Verder een in de natuur gelegen dierentuin met hoofdzakelijk beren. Tiny was ernstig teleurgesteld, ze dacht de foto’s van haar leven te kunnen maken maar in de Noordelijke landen heeft het veiligheids-syndroom zich nog verder ontwikkeld dan in Nederland waardoor we hoofdzakelijk tegen meer dan vier meter hoge hekken aankeken waardoor niet goed scherp gesteld kon worden. Wel erg druk overigens nu de Zweedse kinderen vakantie hebben.
We hebben nu twee maal Nederlanders ontmoet, in het berenpark zelfs Tukkers uit Zenderen. De mogelijkheid om eindelijk weer eens plat te kunnen praten heeft ons beiden zeer geraakt. Morgen nog een dagje de omgeving verkennen (niet te ver!) en dan overmorgen in ieder geval via een rustige route de ruim 200 km tot de Noorse grens overbruggen. Als er tijd is onderweg nog een Nationaal Park bezoeken met de hoogste waterval van Zweden en tevens de oudste boom ter wereld (!)
Allemaal de hartelijke groeten van Tiny en Johan en sterkte met de tropische temperaturen, die ons echt niet jaloers maken.

• 01 Juli 2015 - 20:38

Nienke:

Weer heel veel gezien en meegemaakt! Vooral met de alpaca's !
    Weer bedankt voor jullie mooie verhalen.
    Goede reis verder, en groetjes, Nienke.

• 01 Juli 2015 - 22:27

Martha:

Tiny en Johan
    Wat een mooi verslag weer...erg genoten van de foto's.
    Bedankt hiervoor...nog fijne dagen daar in het hoge noorden,
    Groet Martha

• 01 Juli 2015 - 23:02

Leny Jansen:

Prachtig jullie verslag te lezen. Genieten zo dus ook een beetje mee. Geniet ook van je zo als gewoonlijk mooie foto's.
    Leny

• 01 Juli 2015 - 23:16

Debby Gosselink:

Mooie geboorte …

• 01 Juli 2015 - 23:43

Pel En Willy:

Wat een prachtig land en prachtige foto's ! En ....... een bijzondere ervaring !!
    Wij genieten met jullie mee !

• 02 Juli 2015 - 09:36

Karin:

Mooi man allemaal!!!!

• 03 Juli 2015 - 14:24

René En Nikkie:

Mooi verhaal weer en prachtige foto's!!!

Liefs

Johan en Tiny

Hallo, Wij zijn Johan (69) en Tiny (67) Gosselink uit Enschede. Sinds wij niet meer werken proberen we toch nog iets van de wereld te zien en dat is ons tot nu toe behoorlijk gelukt. Sinds 2006 hebben we een reisboek bij gehouden waarvan nu de zevende in Johanentiny.waarbenje.nu en de reis naar Thailand, Laos en Cambodja staat op http://goswol.spaces.live.com/ De reizen daarvoor hebben we in albums vast gelegd en dat was in 2003 Egypte, 2004 Nieuw-Zeeland, 2005 China en Tibet, 2006 Thailand, Laos en Cambodja. Ik hoop dat jullie met plezier onze verslagen mogen lezen, wij doen in ieder geval ons best. Johan en Tiny

Actief sinds 27 Jan. 2008