4 dagen Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu 4 dagen Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

4 dagen Java

Door: Tiny Gosselink

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

02 Maart 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo beste mensen,
ebouwen
We zitten nu al weer een paar dagen op Java en de groep is gegroeid van 6 naar 15 personen. We zitten nu in Jokjakarta nabij de wereldberoemde boeddhistische tempel de Borobudur, die we morgen gaan bezoeken. We zitten nu niet hoog meer en ik tik dit verhaal om kwart voor elf binnen bij de airco want buiten is het nog steeds zeer warm. Vandaag vanaf Bandung met de trein, de 400 km overbrugden we in zeven uur. Zodat er buiten eten, drinken en eventjes het zwembad niet veel meer is ondernomen.
Prijzen zijn hier een beetje vreemd, we betaalden zojuist voor een pilsje bij het hotel evenveel dan het eten voor 2 personen met vruchtensapje in totaal. Maar als je een beetje oplet dan zijn de prijzen hier zeer laag. Java is erg vol, nagenoeg alleen maar in files gereden omdat ook hier bij alle grotere wegen overal woningen staan. Zo nu en dan enorme hoosbuien. In Djakarta overstroomde een breed kanaal waar we doorheen moesten. Ook in Bandung een enorme hoosbui toen we aan de wandel waren. Gewoon maar even met sandalen en sokken door het water om bij ons hotel te komen en de sokken toen toch maar weggegooid. Djakarta is behoudens een paar koloniale gebouwen en een haven met nog steeds houten schepen niet zo bijzonder. Nog even een cafe uit de koloniale tijd bezocht die bijzonder mooi was ingericht en waar van onze koning zelfs nog een foto aan de wand hing. Wel enorm uitgebreid, 13;mjn mensen opeen gepropt waarvan 2 miljoen illegaal die nergens recht op hebben en zich een beetje in leven proberen te houden met allerhand simpele handeltjes en diensten (parkeerhulp bv) Ook honderden wolkenkrabbers die over een groot gebied verspreid staan en er soms ook bijzonder modern uitzien. Maar er tussenin kunnen zomaar krottenwijken staan hoewel, zoals gezegd, Indonesie over het algemeen redelijk welvarend overkomt. De gids die we hier op Java hebben is een bijzonder aardige vrouw van naar schatting 55/60 jaar oud die het erg leuk doet. Ze heet Johanna en verteld ons veel over allerlei achtergronden zoals het familieleven, dat er bepaald wel een beetje anders uitziet dan in Nederland. De treinreis vandaag was mooi, eindelijk eens overwegend helder en zonnig weer door landschappen met rijstvelden, deels in terrasvorm en dan zeker erg mooi. Een overweldigende vegetatie waar dan meestal dorpen tussen verscholen zitten, want er wonen hier wel eventjes 150 mjl mensen op een niet al te groot eiland. Java is echt moslimgebied en om een uur of vijf horen we meestal al een oproep tot gebed. De goede positie hierbij is in alle hotelkamers gemakkelijk te vinden. In elke hotelkamer staat een peil op het plafond dat naar Mekka wijst (vanuit hier dus naar het westen) Sorry dat ik een beetje van de hak op de tak spring deze keer.Ik begin nu toch wel een beetje moe te worden en een volgende keer zal ik de vergeten belevenissen e.d. nog wel even vermelden. Verder begin ik een beetje scheel te zien want mijn beide goede brillen zijn inmiddels tijdens deze reis gesneuveld en ik moet me nu met een goedkoop exemplaar behelpen.
Verder gaat het prima. Wel wat te weinig eigen tijd over. Individueel reizen heeft toch wel onze sterke voorkeur.Volgende keer zal ik het in ieder geval nog over Bogor (vroeger Buitenzorg) en Bandung hebben.
De hartelijke groeten van Tiny en Johan, die nu zo ongeveer op de helft van hun vakantie zijn aanbeland en nu gaan slapen.
pff, dat noemen ze dan vakantie, de gemiddelde tijd om op te staan is half zes/zes uur. Morgen uitslapen tot half zeven, dat is dan weer meegenomen. Welterusten!!!

• 02 Maart 2014 - 12:01

Gerrit Van Den Bergh:

Prachtig dit alles weer eens te zien en te lezen. Ik neem aan dat jullie de Borobudur beklimmen en boven je hand in het gat steekt om een wens te doen. Juliana deed dit nog toen ze al bijna 80 jaar was. Ik neem an dat jullie in Jakarta ook nog een bezoek brengen of gebracht hebben aan Taman Mini. In Bandoeng is een bezoek aan het zeer bekende Savoy Homann Hotel de moeite waard. Alles herinnert daar aan de koloniale tijd met Nederlands glas in lood met afbeeldingen van Volendam en Marken. Mij viel de tuin in Bogor met het paleis van de ned. Gouverneur tegen. Erg onverzorgd. Hoe is het daar nu ?
    Geniet lekker verder.

• 02 Maart 2014 - 12:30

Hans Van Linschoten:

Dag mede-reizigers

Leuke tekst. De opmerking, dat je liever individueel reist strookt helemaal niet met jullie deelname aan de activiteiten van de groep. Wie moet er dan genieten van jullie snedige opmerkingen en onze reacties daarop?

groetjes Hans

• 02 Maart 2014 - 14:55

Annette:

Hoi daar ginds, zo te lezen hebben jullie de nodige nattigheid wel gehad. Ik hoop dat de rest van jullie vakantie beter word. En wat een individuele reis aangaat, begrijp ik heel goed, kun je op z'n minst je eigen ritme volgen. Ik hoop dat jullie de laatste weken goed weken zullen hebben met veel zon etc. groetjes Annette

• 02 Maart 2014 - 22:10

Bee:

Pap, hoe gaat het met de brilletjes ?

• 03 Maart 2014 - 11:55

Charl En Mia:

Hoi beste luitjes, bedankt voor alle nieuwtjes, en de prachtige foto's. Johan had je poep onder de schoenen???
    Fijn om te horen dat het met jullie goed gaat en....houden zo!
    Geniet, en we horen wel weer!
    Liefs van ons

• 03 Maart 2014 - 11:56

Charl En Mia:

Fijn om te horen dat het met jullie goed gaat en....houden zo!
    Geniet, en we horen wel weer!
    Liefs van ons

• 03 Maart 2014 - 19:29

Jannie En Henk:

Hallo vakantiegangers, leuk te lezen dat het jullie goed gaat, schitterende foto's en ik heb gemerkt dat wij niet hoeven te klagen over wateroverlast bij ons in de straat na een wolkbreukje.
    Ik kan mij goed voorstellen dat het reizen op eigen gelegenheid prettig is, met name de tijd bij bezienswaardigheden kun je dan zelf invullen, anderzijds via een gids kom je soms op plekken die anders onopgemerkt blijven.
    Wij wensen jullie nog een heel fijne voortzetting.
    Groetjes JannieenHenkoetnee.

Johan en Tiny

Hallo, Wij zijn Johan (69) en Tiny (67) Gosselink uit Enschede. Sinds wij niet meer werken proberen we toch nog iets van de wereld te zien en dat is ons tot nu toe behoorlijk gelukt. Sinds 2006 hebben we een reisboek bij gehouden waarvan nu de zevende in Johanentiny.waarbenje.nu en de reis naar Thailand, Laos en Cambodja staat op http://goswol.spaces.live.com/ De reizen daarvoor hebben we in albums vast gelegd en dat was in 2003 Egypte, 2004 Nieuw-Zeeland, 2005 China en Tibet, 2006 Thailand, Laos en Cambodja. Ik hoop dat jullie met plezier onze verslagen mogen lezen, wij doen in ieder geval ons best. Johan en Tiny

Actief sinds 27 Jan. 2008