Evaluatie - Reisverslag uit Clervaux, Luxemburg van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Evaluatie - Reisverslag uit Clervaux, Luxemburg van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Evaluatie

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

23 Oktober 2012 | Luxemburg, Clervaux

Hallo beste mensen,

We zitten alweer ruim een week in ons vertrouwde Enschede, nadat we vorige week maandag de 15e october vanuit Clervaux in Noord Luxemburg weer terug zijn gekomen.. Via Arnhem, waar we en passant onze kleindochter Evi voor een weekje mee hebben genomen. Eindelijk weer wat drukte om ons heen na ruim 5 weken rust (!) Ook de laatste paar dagen zijn weer anders verlopen dan de bedoeling was. Eerst hebben we Spanje via de kustweg verlaten, ook in Frankrijk hebben we tot Narbonne de autobaan gemeden en zijn zoveel mogelijk langs de later vlakke kust gereden. Over het algemeen niet zo’n mooie kust met veel vakantievertier in het seizoen. Wel een walhalla voor surfers die hier met enorme snelheden over de strandmeren scheerden. Na een flink stuk autobaan zijn we uiteindelijk terecht gekomen in St. Martin d’Ardeche, waar we één nacht wilden blijven. De bed & breakfast waar we uiteindelijk na enige moeite terecht was zo mooi en fraai gelegen dat we er nog maar een nachtje aan hebben vastgeknoopt. Aan de andere kant van de rivier de Ardeche lag het middeleeuwse Aigueze, bovenop de steile rotsen boven de rivier gelegen, waar we een prachtig uitzicht op hadden. Ook onze slaapplek was middeleeuws, alhoewel de kozijnen van onze kamer van kunststof waren. Maar de zeer oude deur naar het toilet was maar 1,70 meter hoog, wat wel weer op grote ouderdom duidde. Het is dan ook een wonder te noemen dat ik tijdens mijn nachtelijke uitjes geen enkele keer mijn hoofd heb gestoten. Het werd gerund door een bejaard kunstenaarsechtpaar en alles hing vol met hun schilderijen, beelden en nog veel meer.
Zaterdag hebben we de Gorges de Ardeche gereden, in totaal een 80 km met prachtige weersomstandigheden, Er was alle gelegenheid om de beroemde pont d”Arc uitgebreid te bekijken. Ondanks dat het weekend was kwamen we op deze populaire toeristenweg weinig toeristen tegen. We hebben echt genoten. Maar goed ook want de volgende dag was er weinig te genieten. We zijn zoals bijna elke dag om 10 uur vertrokken en onderweg hebben we onze reisplannen nog veranderd. We wilden eerst via Duitsland waar we dan ergens in het Schwarzwald een hotelletje hoopten te vinden. Maar omdat dit toch wel om is werd het uiteindelijk de autoroute du soleil via Lyon, Nancy en Metz. Tussen de laatste twee steden wilden we dan een overnachtingsadres zien te vinden. Mijn bedenken tegen deze drukke streek werd bewaarheid, geen adres te vinden en soms waren we al voorbij een afslag waar wel iets te vinden was. Dus maar door naar Luxemburg, waar het inmiddels donker was geworden. En dan ook nog vanaf een uur of 1 veel harde regen, druk verkeer enz.
Ook in Luxemburg bleek alles gesloten vanwege het seizoen dat afgelopen was. Bovendien leidde de weg tegen mijn verwachting in alleen langs de stadjes heen. Na meer dan 800 km gereden te hebben vonden we toch nog onderdak in het genoemde Clervaux. Het was inmiddels half elf en de hoteleigenaresse wilde net naar bed gaan. Toch nog een gelukkie dus. Als dit niet gelukt was hadden we een paar uur in de auto proberen te slapen en daarna verder gereden, want doorrijen na alle inspanningen was niet verantwoord.
Dat dit adres het duurste bleek te zijn van de hele vakantie was niet van belang, we waren al lang blij dat we toch nog iets gevonden hadden.
Terug gekomen in ons dierbare Enschede stonden er 6700 km op de teller, voor de benzine waren we alleen al 900 eurootjes kwijt, wel erg veel. De goedkoopste benzine was in Luxemburg en Spanje (tussen de 1,40 en 1,45) De duurste in Italie waar we bijna op de volle 2,00 euro zaten. Frankrijk viel mee met 1,60 of wat meer. Van tolwegen hebben we beperkt gebruikt gemaakt anders was dit ook nog flink in de papieren gaan lopen. Kamers met ontbijt zaten bijna overal tussen de 50 en 60 euro, wat een beetje tegenviel zo laat in het seizoen. Op een paar uitzonderingen na wisten we wel steeds op tijd onderdak te krijgen. Eten en drinken deden we meestal in een restaurant, maar op twee adressen hadden we een keukentje dus dat was wel handig natuurlijk en een stuk goedkoper. Lunchen doen we nooit. Is niet nodig en wat fruit, muesli repen e.d. voldoen ook prima. Een enkele keer deden we dat ook met het diner als er bijv. alleen maar dure restaurants aanwezig waren. Dit moet je wel kunnen opbrengen met zo,n lange reis anders kan het wel erg in de papieren gaan lopen.
De reis was erg afwisselend en we hebben ontzettend veel gezien. Deels voor een tweede of derde maal maar soms ook helemaal nieuw, zoals Thüringen in Duitsland, de Camargue in zuid Frankrijk en met name de Franse en Spaanse Pyreneeen met Carcassone, Lourdes en het Ordesa nationaal park. We hebben hiervoor alle tijd kunnen nemen al was de reis als zodanig door de vele bergkilometers wel vaak zwaar. De blaasproblemen hebben ervoor gezorgd dat ik de hele vakantie zo ongeveer anti-biotica heb geslikt. Dit heeft er waarschijnlijk toe geleid dat ik wat sneller moe was dan normaal, maar dat is natuurlijk moeilijk met zekerheid te zeggen. Overigens ben ik hier nu een dag of tien van af en het gaat nog steeds goed.
Het weer was over het algemeen prima, van onder het vriespunt half september in Oostenrijk met verse sneeuw tot een paar keer boven de dertig vanaf eind september in de Provence en aan de Costa Brava. Het was dan ook niet overdreven dat we kleding voor alle weersomstandigheden mee hadden genomen. Er zijn maar enkele dagen verregend van de uiteindelijk 38 dagen dat we weg zijn geweest.
En dan de vraag: gaan jullie dit (bij gezondheid natuurlijk) nog eens doen? Neen.
En dan zeker niet zo lang in Europa. Het is allemaal goed gegaan maar het vergt wel heel wat van je.
Mochten we het nog een keer in ons hoofd krijgen om bijv. sommige delen van Spanje te bezoeken waar we nu niet aan toegekomen zijn, dan kun je beter (goedkoop) vliegen, een autootje huren (ook goedkoop in Spanje) en wat meer voor onderweg regelen. Dit scheelt zo al minimaal 3000 km cq 4 dagen v.v. om er te komen. En wat meer vooraf regelen, want aan de onzekerheid van deze manier van reizen heb je toch steeds minder zin.
Stel je voor, een paar jongbejaarden slapend in een auto in de regen bij 10 graden ergens op een landweggetje in Luxemburg, je moet er toch niet aan denken?.
Voorlopig even geen grote reisplannen, we kijken niet te ver in de toekomst in deze onzekere tijden.
We hopen jullie allemaal een plezier te hebben gedaan met onze foto’s en verhalen.
Misschien tot een volgende keer vanuit ……of zo.

Iedereen een mooie herfst en winter toegewenst en voor de laatste keer de hartelijke groeten van Tiny en Johan vanaf de Warenveldehoek in Enschede, waar alles zijn gewone gang langzamerhand weer gaat. En natuurlijk allemaal hartstikke bedankt voor het volgen van onze belevenissen

• 24 Oktober 2012 - 13:07

Hillie:

Hallo
    Wat heb ik genoten van de reisverslagen en de foto,s
    wat een reis hebben jullie gemaakt,, in een woord Geweldig

• 24 Oktober 2012 - 13:54

Jannie Boer:

Hallo Tiny en Johan.

Zoals jullie kunnen zien heb ik jullie ook gevolgd.
    En wat ik zo leuk vond,is dat wij deze zomer,bijna de zelfde reis hebben gemaakt.
    Wij hebben het verdeeld over drie vakanties
    Voorseizoen grote vakantie en als laatste de herfst vakantie.
    Wij hebben het met de camper gedaan,erg mooi.
    Hebben dus twee keer kunnen genieten dank jullie daarvoor.
    Hoop dat het verder goed met jullie gaat en wens jullie het allerbeste.

Groetjes Jannie Boer Scholten

• 24 Oktober 2012 - 15:52

Femmy:

Ik heb met veel plezier jullie reis gevolgd, nu fijn nagenieten van de indrukken die jullie hebben opgedaan.
    Volgende keer het vliegtuig nemen en een auto huren scheelt veel tijd en niet zo vermoeiend:-)

• 24 Oktober 2012 - 18:15

Annemarieke:

Nu de tijd van een evaluatie is gekomen, is het ook tijd voor een reactie van mijn kant :-) Een heel ander soort reis dan ik eerder van jullie heb gevolgd, maar daarom zeker niet minder interessant. Jullie verhalen weer met plezier gelezen en natuurljk genoten van de foto's.
    Ook jullie terugblik op de reis vind ik leuk om te lezen. kan me heel goed voorstellen dat jullie genoten hebben van deze reis, maar het toch niet opnieuw op deze manier zouden doen.
    Reizen per auto hoef je in ieder geval niet meer voor de prijs te doen. Een ticket binnen Europa is vaak goedkoper. Dank voor het delen van jullie ervaringen! groetjes, Annemarieke

• 25 Oktober 2012 - 19:26

Charl En Mia:

Dag lieve luitjes,
    Op de allereerste plaats is het weer prachtig dat jullie gezond zijn thuis gekomen.
    Bedankt voor al de mooie verslagen en foto's en dat jullie vele emotionele momenten met ons wilde delen!
    Ook wij hebben genoten van jullie reis.
    Tot ziens op de Warenvelde hoek!
    Charl en Mia

• 26 Oktober 2012 - 00:38

Riekie:

Hallo lieve mensen , fijn dat jullie terug zijn maar ik heb jullie al gezien en gesproken..
    Het was leuk om jullie verhalen te lezen zo hadden we een idee waar jullie mee bezig waren,
    Hopelijk kijken jullie met veel plezier terug op deze reis...
    groetjes van Riekie en tot snel!!!!!!!!!!!!!!