Rust aan de Costa Brava - Reisverslag uit Empuriabrava, Spanje van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Rust aan de Costa Brava - Reisverslag uit Empuriabrava, Spanje van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Rust aan de Costa Brava

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

07 Oktober 2012 | Spanje, Empuriabrava

Hallo allemaal,
Het is de laatste dagen allemaal wat anders verlopen dan de bedoeling was. Vanmorgen zijn we bij het appartementenhotel aangekomen dat we gisteren hebben geboekt en waar we vijf nachten willen blijven. Daarna in drie dagen naar huis, dus dat wordt dan maandag de 16e oktober als alles zo gaat als de bedoeling is. Zoals gezegd, het liep even anders. We wilden in 2 a 3 dagen door het binnenland van noord spanje (zuidelijk van de Pyreneeën) hierheen rijden, maar dat werd een dag van ruim 550 km, waarvan hooguit 100 km snelweg. Geen accommodatie te vinden, later bedachten we om in de buurt van het klooster van Montserrat, in een bekend grillig gebergte in de buurt van Barcelona een hotel te zoeken. Zag er ook allemaal anders uit dan we verwachtten. Eén groot toeristisch gebied maar geen slaapplaats te vinden. Dan maar verder kijken onderweg maar helaas we moesten door tot aan de kust. waar we eerst voor 2 nachten een hotelletje in l’Escala (het eerste plaatsje dat we tegen kwamen met slaapplaats s’avonds om 20.30 uur) hebben geboekt om van daaruit rustig een geschikte accommodatie voor wat langere tijd te kunnen boeken, wat dus gelukt is (al gaat nu het elektrisch er door) Maar wel een mooi uitzicht op de baai van Rosas en het strand en de zee op een paar honderd meter afstand. We zitten in Empuriabrava, op de kaart niets voorstellend, maar enorm groot en helemaal planmatig opgezet met kilometers aan kanalen, waar vele honderden boten (wellicht zelfs duizenden, zo groot) aangemeerd liggen. Een beetje mondain dus voor Jan Modaal. En in verhouding nog druk ook met toeristen, in tegenstelling tot l’Escala, waar vrijwel alleen Spanjaarden waren. In Torla hebben we dus drie nachten in een mooi hotel doorgebracht en van daaruit diverse wandelingen in het nationaal park Ordesa gemaakt. Bijzonder mooi en ook gemakkelijk te doen, omdat we in het dal bleven, alhoewel we daar op een gegeven moment ook op 1500 meter zaten. Ook een prachtige autotocht door een heel nauwe kloof gemaakt, een van de mooiste die we ooit gedaan hebben. En nog erg rustig ook, afgezien van wat kuddes schapen en koeien. Daar was het overigens toch al erg druk mee, de ene na de andere kudde koeien ging voor ons hotel langs omdat ze naar lager gelegen weiden werden gebracht i.v.m. de komende winter. We zijn over kilometers lange koeievlaaien gereden hetgeen zijn sporen aan de auto duidelijk heeft achter gelaten. Ook veel roofvogels en gieren in de lucht, soms meer dan tien tegelijk. Alleen zo hoog dat ze zelfs met de 400mm lens niet goed te pakken waren. Verder valt op dat we verder geen wilde dieren hebben gezien, afgezien van een doodgereden vosje, daar hadden we toch wel wat meer van verwacht. Tiny is met de warme maaltijd bezig. Dat is nog niet zo vaak gebeurd omdat dit pas de 2e plek is waar we zelf kunnen koken. Dit wordt trouwens op allerlei manieren tegengewerkt omdat ze natuurlijk veel liever hebben dat je in het hotel komt eten en drinken. Deels defekte kookplaat, geen bierglazen en zo zijn er nog wel een paar dingen te noemen.
Het is hier naar schatting een 25gr en dat zal het de eerste dagen ook blijven. Vanmiddag nog gezond en gezwommen. Wel waren we de enigen bij het zwembad. Opvallend, omdat er hier wel 150 a 200 kamers zijn. Voor een Spanjaard is het nu wellicht al te koud en de meeste “costa” toeristen zitten waarschijnlijk liever op een terrasje achter een sangria.
Gisteren zijn we ook nog bij de LÉmpuries geweest, een Romeinse ruinestad in de nabijheid van l’Escala en gelegen aan een mooi stukje kust.
Zoals jullie zien vermaken we ons nog uitstekend. Maar we doen het hier rustig aan, wandelen, zonnen, terrasje enz en hooguit een dagtripje in de buurt. Misschien nog Figueres, waar een museum is van Salvador Dali, die hier in de buurt geleefd heeft.
Donderdag waarschijnlijk nog een laatste verhaal, maar daar zullen naar verwachting weinig sensationele dingen in staan, wat natuurlijk voor deze hele vakantie geldt. Maar het getuigd toch wel van enig doorzettingsvermogen dat jullie ons zijn blijven volgen.

Allemaal de hartelijke groeten van Tiny en Johan.

• 07 Oktober 2012 - 20:09

Nienke:

Mooie foto's, en dus ook mooie omgeving.
    Geniet nog heerlijk van de ZON !!!
    Al vinden jullie het niet zo spectaculair allemaal, ik vind het toch mooi om te volgen!
    Zie het volgende keer weer!
    groetjes, Nienke.

• 07 Oktober 2012 - 22:53

Aline:

Mooie foto's en weer een leuk verhaal, nog een fijne vakantie en een goed reis terug.
    Groetjes Aline.

• 07 Oktober 2012 - 23:07

Annette Bosklopper:

Hoi Tiny en Johan, Leuk om te lezen dat jullie zoveel gieren hebben gezien. Hopelijk hebben jullie nog een paar goede dagen voor de rest van de vakantie. Tiny wat balen dat jou lens een opdonder heeft gehad en niet meer te gebruiken is, goed dat je dan nog een compact hebt. Ben heel benieuwd naar je verhalen als jullie weer terug zijn. Als ik goed begrijp zal dat ongeveer de 16e oktober zijn, na een paar weken bij komen zal ik je wel eens bellen.
    Groetjes Annette Bosklopper

• 08 Oktober 2012 - 09:04

Femmy:

Fijn dat jullie toch nog een logeeradres hebben gevonden aan de Costa en nu genieten van het zonnetje en de mooie omgeving.
    Jammer van de lens, maar de foto's met de compact zijn ook mooi!
    De verslagen zijn toch leuk om te lezen:-)
    Tot de volgende keer en dan is de vakantie alweer bijna voorbij!
    Groetjes Femmy

• 08 Oktober 2012 - 10:15

Debby:

Hoe ver ligt Kloof van Anisclo van de costa Brava ?
    Mooie trip !

• 08 Oktober 2012 - 10:34

Johan En Tiny Gosselink:

Te ver Debby! ruim 500 kilometer, kun je niet doen in 1 dag en al helemaal niet op de fiets ;-)

• 08 Oktober 2012 - 11:46

Tineke:

Hallo Tiny en Johan
    Het zit er zo al weer op voor jullie, maar na het lezen van de verslagen is het duidelijk dat jullie er weer heerlijk van genoten hebben, want jullie hebben weer veel gezien.Nog een paar fijne laatste dagen .
    Liefs Tineke

• 08 Oktober 2012 - 11:53

Donny:

Hallo Tiny en Johan,

Mooi verslag weer! Het museum van Salvador Dali is zeker een bezoekje waard, en als je toch in de buurt bent is het ook leuk om naar Cadaques te gaan, aan het strand beneden heeft Dali een heel appart huis laten bouwen! Het is voor mij 20 jaar geleden dat ik er ben geweest, maar ik vond het erg leuk.
    Geniet nog een paar dagen van het mooie weer en de omgeving.

groetjes Donny

• 08 Oktober 2012 - 13:14

Trieneke:

Idd mooie foto's hoor!! Nog even genieten en dan maar weer naar ons mooie Nederland ;-)!!
    Goede reis terug!

• 08 Oktober 2012 - 21:58

Mia Van Charl:

Dag mensen,
    Fijn om te lezen dat jullie aan het genieten zijn. De tijd vliegt, en het is zo voorbij.
    Prachtige foto's en weer een mooi verslag
    Als je in de buurt van Figueres bent, het museum van Salvador Dali is de moeite waard.
    Verder wensen we dat jullie nog een paar gezellige en zonnige dagen hebben.
    Nog even genieten!!!!!!!!! Veel groetjes vanaf deze kant...doei

• 09 Oktober 2012 - 08:27

Lenie:

Ook eens leuk om hier te reageren Tiny...wat hebben jullie een fantastische reis achter de rug en dat is super zoals jullie dat met ons gedeeld hebben...nou ja achter de rug nog héél even genieten voor jullie! Costa Brava is ook een schitterend gebied om te vertoeven, en het is niet eens zo ver bij ons vandaan, kom veilig en uitgerust weer thuis groetjesss

• 09 Oktober 2012 - 19:40

Jan En Lida:

Ik zou nog even lekker in het warme zuiden blijven, scheelt écht een jas.
    Maar voor het geval jullie toch weer richting Enschede komen: alvast een goede en voorspoedige thuisreis gewenst.

• 09 Oktober 2012 - 23:25

Riekie:

Hallo Tiny en Johan, Net als al eerder geschreven is dat jullie het niet spectaculair vinden, dat hoeft toch ook niet altijd? jullie zijn echt op mooie plekken en prachtig weer.zou nog maar mooi even genieten van de warmte die is hier wel weg. maaaaaaaaaar hier is de natuur ook weer heel mooi met de herfstkleuren, dat kunnen jullie nog net meemaken voor alle bladeren van de bomen zijn. ( mooie foto's maken).
    Wens jullie nog fijne dagen en een goede terug reis, tot snel.
    Lieve groeten van Mij, en Gert.

Tags: Empuriabrava