Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Udaipur

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

13 Januari 2011 | India, Udaipur

Hallo allemaal,
Hierbij nog even een (denk ik nu) kort berichtje vanuit Udaipur, waar we morgen al een week zitten. We zijn dus nog niet thuis zo als sommigen denken na het mailtje dat jullie hebben gehad van de provider van Johanentiny.waarbenjij.
Zondag dus door naar (Mumbai)Bombay, dat naar verwachting op termijn de grootste stad ter wereld zal worden. Nu is dat nog Tokio. Een hotelletje in de meest populaire wijk hebben wij inmiddels geboekt. Wij zitten in een mooi hotel sinds twee dagen met een balkon boven het water, waar we elke avond een kaartje (Amerikaans jokeren) leggen. Mooi uitzicht op de stad met zijn grote City Palace met enige buitengewoon luxe hotels aan de oevers van het (kunstmatige, in de 17e eeuw aangelegde meer) Prijzen tot 1500 euro per nacht. Daar moet je eigenlijk wel gestoord voor zijn. Ik zou hier niet durven te slapen, dan loopt het geldtikkertje gewoon door en dat is toch wel jammer. Het paleis van de marahadja alhier was prachtig, dat hebben we zondag al bezocht. Verder enige overal aanwezige tempels en gisteravond een cultureel avondje met dans en poppenspel, wat hier erg populair is.
Gisteren een wandeling van een km of 10 gemaakt rond een ander meer, wel mooi maar deels wel erg warm. Het is hier veel warmer dan elders in Radjastan en ook blijft het in de avond zachter, wat natuurlijk wel prettig is. In ieder geval een mooie stad die ook wel met Venetie vergeleken wordt maar dat vind ik dan wel een beetje overdreven. Eigenlijk had de vakantie een dagje of vijf korter mogen zijn, het is nu een kwestie van uitzitten. Maar de alternatieven, i.h.a. strand was waarschijnlijk ook geen succes geworden omdat het in India erg moeilijk is om een echt relaxed plekje te vinden. Ze zijn er wel, maar probeer daar maar eens achter te komen via internet. In de buurt van (Mumbai)Bombay zijn ook wel stranden maar daar wordt afgeraden ook maar je grote teen in het water te stoppen vanwege de enorme verontreiniging. Bovendien erg duur allemaal. Dus mogen we uiteindelijk niet ontevreden zijn met ons plekje, waar we ook nog een keer op onze kamer internetverbinding hebben.
We zullen nog wat foto,s meesturen, allemaal van Udaipur om je een beetje een idee van deze stad te geven. Verder gaat het goed met ons, afgezien van diaree (moet ik maar luisteren en geen ijs eten) en jicht. Beide kwaaltje bij mij,.maar beide zijn gelukkig op zijn retour.
Op de kamer horen wij meestal, soms al erg vroeg, het geluid van de wasvrouwen aan de overkant van het water, ongeveer 200meter. De ouderen onder U kennen het wellicht nog, maar met platte planken wordt dan het vuil uit de was geslagen ( zie foto). De koeien slaan dit tafereeltje dan weer met belangstelling gade. En zo gaat het leventje maar door, dag in, dag uit. Westerlingen zouden in het algemeen erg moeilijk met zo,n beperkt leven kunnen omgaan, maar als je nooit anders gewend bent. Hoewel hier ook tv is met meer dan 100 zenders die eigenlijk niet zo veel afwijken van de onze. (harde reclames, enz.) Maar het zal voor velen een "ver van mijn bed show" zijn en ook nog lang blijven naar mijn inschatting.
Als er mensen zijn die wat meer willen weten van bepaalde facetten van de Indiase samenleving, laat het ons dan weten. Nu is er tijd om overal wat uitvoeriger en naar ons beste weten op in te gaan.
Wellicht is dit het voorlaatste bericht uit India
Allemaal de hartelijke groeten van Tiny en Johan.

• 13 Januari 2011 - 18:35

Rob:

Mumbai dhobi wallas (openbare wasgelegenheid) en chowpatti (strand) , wat moet ik nog meer zeggen?
    Leuk dat jullie een mooie reis gehad hebben.
    Mumbai is fantastisch.
    Neem de dubbeldekkerbus, ga boven in zitten, schitterend.
    Toeristen bus langs de kade bij Gateway of India.
    Stadsbus ietsje verder op bij Prince of Wales museum.

Rob

• 14 Januari 2011 - 08:15

Femmy:

Jullie genieten volop van de laatste dagen van de reis en ik heb genoten van alle verslagen:-)
    Het is daar lekker warm maar hier is het al dagen nat en guur, dus de winterjas mag weer aan als je op Schiphol aan komt!
    Goede reis en tot mails groetjes Femmy

• 15 Januari 2011 - 19:31

Liny En Willy:

Nou jully vakantie zit er weer bijna op ,ook wel weer fijn om thuis te komen we wensen jully een goede en veilige vlucht terug en een welkom thuis , en tot gauw grt Liny en Willy

• 15 Januari 2011 - 22:07

Agnes En Piet IJben:

Hallo Tiny en Johan,
    Prachtige opnames hebben jullie gemaakt van deze reis. Heb een en ander gevolgd met een blik van herkenning van het India zoals ik dat de afgelopen jaren werkmatig ervaren heb.
    Het gigantische verschil tussen het leven in de steden en die op het platte land brengen jullie goed in beeld, met daarnaast de rijke cultuur. Leuk om dat weer te zien.
    Wensen jullie een goede reis terug en een behouden thuiskomst.

• 16 Januari 2011 - 19:57

Jan:

Tja, de tijd vliegt, het zit er bijna weer op.
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's.
    Een hele voorspoedige reis naar huis gewenst. tot spoedig.
    Jan & Lida

• 18 Januari 2011 - 11:59

Willy En Pel:

Bijna weer thuis !! Wat gaat de tijd toch snel.
    Bedankt voor de leuke verhalen en prachtige foto's.
    Wij wensen jullie een veilige terugvlucht
    en welkom thuis !!!

Groetjes
    Willy en Pel.

• 20 Januari 2011 - 15:44

Piet En Gerrie:

Hallo Johan en Tiny weer genoten van jullie uitgebreide verslag van jullie trip in Indiä waar je weer zoveel gezien en beleefd hebt ook de foto's waren mooi om te zien en het hotel lag op wel een bijzondere plek.En Tiny hebt je goed geoefend in de oude model Ambasador. Geen heilige koe aangereden Of was je rij ervaring in Nederland voldoende om daar te kunnen rijden.
    Nou de winter hier is op zijn retour en wacht tot jullie terug gekomen om weer even toe te slaan.
    Wij gaan zelf begin februari een week op wintersport naar Oostenrijk om te gaan langlaufen.
    Johan en Tiny geniet nog fijn van jullie vakantie en zorg dat je goed thuis komt ,oja Johan niet meer ijs eten want daar krijg je maar last van en het kost teveel tijd,om naar het toilet te lopen en clocet papier genoeg daar.Nou wewensen jullie het beste totziens Gerrie en Piet

Verslag uit: India, Udaipur

Johan en Tiny

Hallo, Wij zijn Johan (69) en Tiny (67) Gosselink uit Enschede. Sinds wij niet meer werken proberen we toch nog iets van de wereld te zien en dat is ons tot nu toe behoorlijk gelukt. Sinds 2006 hebben we een reisboek bij gehouden waarvan nu de zevende in Johanentiny.waarbenje.nu en de reis naar Thailand, Laos en Cambodja staat op http://goswol.spaces.live.com/ De reizen daarvoor hebben we in albums vast gelegd en dat was in 2003 Egypte, 2004 Nieuw-Zeeland, 2005 China en Tibet, 2006 Thailand, Laos en Cambodja. Ik hoop dat jullie met plezier onze verslagen mogen lezen, wij doen in ieder geval ons best. Johan en Tiny

Actief sinds 27 Jan. 2008