Door de woestijn - Reisverslag uit Pushkar, India van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Door de woestijn - Reisverslag uit Pushkar, India van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Door de woestijn

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

29 December 2010 | India, Pushkar

Hallo allemaal
Op de avond van 2e kerstdag probeer ik alvorens te gaan slapen nog even een reisverslag te maken. Het zou eigenlijk een hele lange moeten worden, aangezien wij in de tussentijd 4 steden hebben bezocht, namelijk jaipur, Mandawa (wat kleiner) Bikaner en Jailsamer. De beide laatste steden zijn in de woestijn (great Indian Desert die doorloopt in Pakistan, maar daar ongetwijfeld een andere naam zal hebben) gelegen. Radjastan heeft mooie steden maar het landschap is er over grote afstanden wel wat eentonig, vlak, wat grassen, boompjes en struiken. Alleen rond Jaipur was het bergachtig en wat vriendelijker, Morgen reizen wij door van Jailsamer naar Jodhpur, weer een 300km door de woestijn. Wij hebben er nu bijna 2/3 deel van de vakantie opzitten en zo nu en dan ben ik toch wel wat reismoe. Tiny heeft daar minder last van. Vooral als je s,morgens (ik ben een slowstarter) als je bijv. een stad inloopt en gelijk alle drukte over je heen krijgt is dat soms wel lastig en heb ik later op de dag vaak wel een uurtje nodig om bij te komen. Maar verder gaat het best goed, in aanmerking genomen wat je onderweg zoal tegenkomt.
Wij reizen nu een ruime week met Raj, een jongeman van 40 uit Delhi in een Ambassador, een auto naar oud-Engelse snit waarvan het model de laatste pakweg 40 jaar niet veranderd is. Een goede knul met veel ervaring met op veel terreinen een afwijkend gedrag t.o.v. de andere Indiers, wat in het algemeen sowieso al als positief opgevat kan worden. Zo geeft hij bijv. niet toe aan corrupte agenten, zoals wij al een paar keer bemerkt hebben. Hij regelt in overleg de hotels, adviseert over bezienswaardigheden onderweg die niet in elke reisgids voorkomen enz. Wel even wennen natuurlijk als je gewend bent zelf altijd de touwtjes in handen te hebben, maar anderzijds best wel gemakkelijk natuurlijk. En hier is dit een veelvoorkomende manier van reizen, veel meer eigenlijk dan busreizen. En toch ook wel leuk (aan de ene kant tenminste)om te zien dat 80% van de individueel reizende westerlingen jonger is dan onze kinderen. Dit wordt wel gewaardeerd wat wij dan ook regelmatig te horen krijgen.
De kerstdagen zijn dus min of meer ongemerkt voorbij gegaan. Je wilt er wel wat aandacht aan besteden maar wordt zo in beslag genomen door alle dingen om je heen dat het er gewoon niet van komt. Bovendien zou het wat geforceerd overkomen. Volgend jaar hopen wij dan ook met een flink pak sneeuw de kerstdagen in Nederland door te brengen. Deze reis tijdens de feestdagen moet beschouwd worden als een eenmalige uitzondering op de regel, wat wij voortijds ook al gezegd hebben.
Nu de laatste week. Jaipur was prachtig, de pink city genoemd, alhoewel er op veel plekken ook heel andere kleuren voorkomen. Wij bezochten het paleis in Amber in de omgeving, prachtig gelegen in de bergen met bovenop nog een paar stoere forten en een verdedigingsmuur van een kleine 40 km lang (daarmee bijna 1% van de Chinese muur) Je kon er met een fraai beschilderde olifant komen maar dat hebben wij maar achterwege gelaten (zelfs dat kan een sleur worden, ha, ha) In Jaipur zelf nog een 17 eeuws observatorium met hele grote meetinstrumenten bezocht en nog heel veel meer en ook het paleis van de marahadja en marehani (zijn vrouw) van Jaipur, dat deels nog door de familie bewoont wordt maar ook deels als museum is ingericht. Ongelovelijk luxe in al deze paleizen. Vooral de fijne bewerking van steen is vaak van grote klasse. En vaak is de ouderdom van gebouwen en tempels veel groter dan in Europa, met uitzondering dan van de Romeinen en Grieken. Veel dateert vanaf de 8ste eeuw ongeveer en het ziet er dan vaak nog erg goed uit, ondanks het ontbreken van onderhoud. Restauraties gebeuren wel, maar sporadisch door het geldgebrek.Hoe het komt dat de Indiers zo arm zijn begint ons ook langzamerhand wel duidelijk te worden. Daarover eventueel later meer. Bergen ontwikkelingsgeld zal dit in ieder geval niet oplossen, dat weten we wel al aardig zeker. Sorry dat ik steeds weer zijstapjes maak, ik zal me vanaf nu concentreren op de reis.
Na 3 nachten Jaipur hebben we een nacht doorgebracht in het kleine stadje Mandawa, gelegen in de Shekawati regio, bekend om zijn zgn Haveli,s oude huizen van rijke kooplui. Hier zijn ze prachtig beschilderd met allerlei onderwerpen, heel erg druk maar wel erg mooi. In de laatste drie overnachtingsplaatsen hebben wij ook steeds in Haveli,s geslapen, maar de kamer die wij in de Haveli van Mandawa hadden was veruit de mooiste die wij in de vakantie tot dusver hadden. Verder de woestijn in zijn ze niet meer beschilderd maar uitgevoerd met prachtig bewerkte stenen, balkons enz (zie foto,s) Bikaner was de volgende stad, zoals alle steden hier met een groot fort. Ook bezocht ik (Tiny zag het niet zo zitten) in de omgeving van deze stad in Desnoke de rattentempel. Heel fijn als je met je sokken door de viezigheid loopt en de (gelukkig kleine) ratjes over je voeten lopen. Daarna door naar Jaisalmer na onderweg nog een paar meren met grote aantallen Siberische kraanvogels bezocht te hebben. Zo,n beetje de enige vogels die de Himalaya overvliegen. Hier hebben we een hotelletje aan de voet van enorm fort op een heuvel.
Ook weer prachtige dingen gezien, zoals Jain tempels. Het Jainisme is een oud geloof dat door zo;n 2% van de Indiers beleden word.
Gisteren de woestijn in geweest op een kameel, waar wij in een gebied met zandduinen samen met een honderdtal kamelen, jeeps. bussen enz enz de zonsondergang hebben bekeken. Zoals waarschijnlijk bijna altijd hier ook nu weer tegenvallend, maar heel wat Indiers verdienen er hun boterham aan en dat is ook belangrijk. Wij werden begeleid door twee kamelendrijvertjes, een van 11 en een van 7 jaar oud. Eigenlijk onverantwoord natuurlijk maar ik ken de plaatselijke Arboregels natuurlijk niet.
En verder nog heel, heel veel gedaan, wat hopelijk op de foto,s tot uitdrukking komt.
Wij zijn nog 2 weken op deze wijze met een chauffeur met auto onderweg, daarna een week rust. Waar? Dat weten we nog niet. Waarschijnlijk een wat luxere accomodatie in het zuiden van Radjastan met zwembad. Maar wellicht is dit een illusie, te vrezen valt te koud, versmeerd of geen water. We zien wel. Badplaatsen bij Goa is ingewikkeld (3 vluchten) helemaal naar het zuiden (Kerala) te duur en Diu (wat dichterbij maar moeilijk bereikbaar) ook niet zo handig. Uiteindelijk is het maar voor 6 of 7 volle dagen. Uit het feit dat wij hierover al nadenken blijkt dat de vakantie toch al een beetje opschiet. Hier is het overdag wel aangenaam met een goede 20 gr. maar in de avond en vroeger op de morgen vaak gemeen koud.
Ik stop ermee, later nog wat foto,s toevoegen en hopelijk kunnen we alles snel plaatsen.
Allemaal de hartelijke groeten van Tiny en Johan.

• 29 December 2010 - 14:44

Nienke En Geert:

We kunnen het allemaal heel goed volgen, zo. Zulke uitgebreide reisverslagen ben je goed in, Johan.
    (En Tiny:helemaal gelijk hoor : ratten over je voeten zou ik ook overslaan....)
    Bedankt voor jullie kerstkaart, hij kwam aan op 27 dec. dus aardige timing van zo'n afstand!
    Gaan de foto's op ons gemak bekijken, en verder maar weer een goede reis....
    met groetjes van Nienke en Geert.

• 29 December 2010 - 16:23

Rob:

Hallo Tiny en Johan,

Na Jodhpur (een dag genoeg): Ranakpur, Kumbhalgarh en Todgarh zijn erg mooi qua natuur, zeker de moeite waard voor een paar dagen.

Misschien kunnnen jullie met de trein vanaf Udaipur afzakken via de stranden bij Daman en/of Dahanu naar Mumbai?
    Juhu beach bij Mumbai is ook leuk, niet om te zwemmen.
    Ligt 'in de buurt van het vliegveld.

Groetjes,

Rob

• 29 December 2010 - 17:10

Femmy:

Mooi en duidelijk reisverslag weer, de foto's zijn prachtig.
    Nog bedankt voor de kerstwens via de mail, geen tijd gehad om te beantwoorden door de drukte.
    Geniet samen van alles en volgend jaar hoop ik voor jullie op een flink pak sneeuw in Nederland:-)
    Hier is vandaag al heel wat vuurwerk afgestoken!
    Groetjes Femmy

• 29 December 2010 - 19:55

Thecla En Harvey:

Hallo Tiny en Johan,
    Een ware belevenis om jullie reisverslgen en foto's te bekijken.
    Wat bijzonder waardevolle indrukken doen jullie op.
    Bedankt voor jullie kerstkaart! Voor jullie ook een goede jaarwisseling .

groetjes Harvey en Thecla

• 29 December 2010 - 20:15

Harm Van Der Sloep:

Hartelijk bedankt voor het kaartje,ik vond het zeer attent dat jullie met de kerst nog even aan mij gedacht hebben.

Bedankt .Harm

• 29 December 2010 - 20:23

B.:

Ooh, wat leuk jullie hebben ook een kamelentocht gemaakt in Jailsemer. Met een overnachting in de woestijn ? Super leuk om jullie via de videocam Skype te spreken. Nora herhaalde nog een aantal keer "ja ik moet een tekening voor opa en oma maken "

• 30 December 2010 - 19:24

Piet En Gerrie:

Johan en Tiny wederom jullie mooie reis gelezen en gezien op de foto's zodat we ook ervan konden genieten.De reis door de woestijn was die in de zomerperiode of wintertijd omdat de temperatuur maar 20 graden was.Nou hier is het nog volop winter en een witte Kerst geweest en op oud en nieuw zal er ook nog hier sneeuw liggen.En hebben jullie al wat vuurwerk gekocht voor de oudejaarsavond of is het daar niet de traditie om vuurwerk af te steken waar je nu bent.Johan en Tiny wij wensen jullie een prettige jaarwisseling en wat ze hier zeggen Wir wünschen Ihnen ein güten Rutsch für das neue Jahr 2011
    Hartelijke groeten en totziens Gerrie en Piet

• 30 December 2010 - 20:33

Charl En Mia:

Hoi Tiny en Johan
    Bedankt weer voor het prachtige reisverslag en foto's. Werkelijk prachtig!
    Wonderlijk, dat we voor een aantal dagen terug een prachtig filmpje zagen.
    Dit ging over de Siberische kraanvogels die de natuurwetten moeten trotseren om over de Himalaya te komen! Een krachtig werkje!!!
    Verder veel reisplezier en een goede sprong in het nieuwe jaar
    Hartelijke groetjes, blijf gezond, en tot de volgende mail.

• 31 December 2010 - 12:57

Lidy En Simon:

Hallo Johan en Tiny,

Wij wensen jullie een goede jaarwisseling en een gezond 2011.
    Een schitterend reisverslag met mooie foto's!! Tot volgend jaar.
    Groeten vanuit een wit en mistig wordende Noord Nederland.