Varanasi - Reisverslag uit Agra, India van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu Varanasi - Reisverslag uit Agra, India van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

Varanasi

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

15 December 2010 | India, Agra

Hallo allemaal,

Daar zijn we dan weer al is het even afwachten of het typen een beetje lukt in deze schuddende trein van Varanasi naar Agra, een afstand van zo'n 750 km. (loopt net een muisje langs mijn voeten, ik verbaas me alleen nog als er een koe in de trein langskomt, op de stations is dat wel normaal)
Eerst willen wij de trouwe lezers bedanken voor de reakties op onze reisverslagen. Wij stellen dat zeer op prijs want het is best wel fijn om iets te horen van de lezers. Helaas kunnen wij niet iedereen persoonlijk beantwoorden maar daar krijgen jullie onze verslagen voor ;-))
Wij zijn om 10.15 vertrokken van een gelukkig een normale nachtrust achter de rug. Wij zouden eerst de nachttrein nemen, wat handiger is want je kunt gewoon je dagprogramma afwerken maar veel treinen zitten helemaal vol vandaar ook dat wij 5 nachten in Varanasi zijn gebleven i.p.v. 4
Het landschap is onderweg niet bijzonder, vlak (Gangesvlakte) dicht bevolkt met veel dorpjes met hun bekende tafereeltjes. Alleen slecht te zien omdat de ramen al 20 jaar niet zijn schoon gemaakt.
Tja, en dan Varanasi (vroeger Benares) Een miljoenenstad aan de heilige rivier de Ganges bekend van zijn rituele wassingen en crematies aan de rivier. Wat een andere wereld. Wij zaten in een overal hoog bovenuit torend guesthouse. Verder beroerd en moeilijk bereikbaar (laatste km lopen door smalle vieze steegjes) maar wel met een prachtig dakterras en restaurant met uitzicht op de rivier en de wijk rondom. Met allemaal huizen op verschillende niveau,s (de begane grond zie je bijna nergens) waarop je een goede inkijk hebt op het familieleven vanaf onze verheven positie. En wat zie je dan zoal op korte afstand: honderden vliegeraars (kite surfers) groepen van tientallen apen, de Ganges met vele (roei)bootjes en een brede zandstrook aan de overkant van wel 2 km. (alleen in het regenseizoen nat) De rook en stank van de crematieplaats op 300 meter afstand (Tiny denkt deze geur nooit meer kwijt te raken) . Verder tempeltjes,veel rotzooi, kleinvee en veel honden op de huizen. De koeien blijven gelukkig nog wel beneden hoewel wij het in een restaurant (met 6 stoeltjes) tegen kwamen dat er een koe binnendoor langskwam. Eerst reageerden wij maar niet, immers inmiddels aan alles gewend (moet kunnen, denken wij Hollanders dan) maar dit bleek toch niet de bedoeling en het heilige dier werd door de eigenaar weg gejaagd. Ja, zo zou je zo maar 20 pagina's over onze belevenissen daar vol kunnen schrijven, maar ik wil me beperken tot de meest opvallende zaken.
Allereerst de crematies aan de ganges op de trappen van de zgn Ghats. Er zijn 2 plekken hiervoor waar meestal een tiental lichamen tegelijk worden verbrand. Je kunt deze voor ons bizarre plechtigheden van nabij volgen, hoewel de Indiase vrouwen nergens te vinden zijn. Dagelijks vinden hier 200 a 400 crematies plaats. Je mag niet fotograferen hetgeen Tiny ook wel aardig gelukt is. Er is evenwel veel agressie tegen toeristen (oplichters enz) en het is er dan ook bepaald niet prettig. Op beide plaatsen ligt naar mijn inschatting wel 10/20 vrachtauto,s vol hout in variabele kwaliteit opgeslagen. Sommigen hebben niet genoeg geld voor voldoende goed hout en dan worden de niet verbrande delen de Ganges ingegooid, vlak naast mensen die een ritueel bad nemen. Overal in de stad kom je lichamen op weg naar de crematie tegen, op karren, op auto-imperials. Alles is in principe mogelijk. Bepaalde categorien mensen hebben de loutering van een crematie niet nodig en worden zo de Ganges ingegooid, zoals Heilige mannen (sadhu's) pasgeborenen, zwangere vrouwen en mensen die na een slangenbeet overleden zijn. Wij zagen een klein roeibootjes met een volwassen- en een babylichaam de Ganges opgaan met misschien 3 overige passagiers.
De vader moest bij terugkomst toch huilen, de moeder was uiteraard in geen velden of wegen te zien. Moeilijk voor het verwerkingsproces, denken wij dan heel simpel in het Westen. Maar dat zal wel anders liggen (?) Het zouden overigens ook moeder en kind kunnen zijn, want 1% van de vrouwen hier overlijdt op het kraambed.
Dan zijn er nog honderden mensen langs de Ganges te vinden die zich hierin dus wassen. Mannen in (afwijkend model) onderbroek en vrouwen in lange maar dunne gewaden. Vaak mooi om te zien, vooral vanaf een roeibootjes, wat wij 2 maal gedaan hebben. Ook indrukwekkend de hoog oprijzende paleizen langs de rivier, meestal echter in een erbarmelijke staat van onderhoud.
In ons Guesthouse ontmoetten wij weer 2 gidsen van Djoser, ook weer een Nederlands vrouwtje wat hier is blijven hangen, hoewel ze nu wel naar een vaste stek verlangt.Vreselijk in zo,n stad waar werkelijk niets loopt zoals wij dat gewend zijn. Dit is werkelijk wel bijzonder toevallig.
Het verkeer tart hier elke beschrijving, dat kun je alleen begrijpen als je er met een motor-riksjaw tussen hebt gezeten. Onze keeltjes raken er soms zelfs door geirriteerd. Soms bekruipt me het gevoel in de hel beland te zijn. Afvalhopen met varkens en kinderen ertussen, beiden op zoek naar iets eetbaars of anders. Langs de Ganges staan wel afvalbakken (een unicum) maar de overheid heeft kennelijk vergeten aan de mensen uit te leggen hoe deze werken. Verder hoorden wij honderden keren: do you want a boat, sir / please visit our silkshop, cheap, no commission/
hash sir? (iedereen weet van de Hollandse koffieshops) / rikshaw sir? en zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan.
Tenslotte, de bomaanslag van vorige week dinsdag tijdens een hindu-ceremonie welke normaal dagelijks plaats vind. Na onderzoek was deze ceremonie er afgelopen zaterdag weer voor het eerst. En wie zaten er met de neuzen vooraan? Toch zo nu en dan om zich heen kijkend of er geen verdachte dikke figuren bij zaten (bomgordels) Maar het ging goed. Op het terrein (de belangrijkste ghat) waren nagenoeg geen politie of militairen aanwezig.Gisteravond ben ik alleeeen wezen kijken en was nu het geval? Minstens 200 militairen/geuniformeerden van allerlei pluimage (ook hoogbejaarde, gapende en kranten lezende reservisten) detectieepoortjes en rugzakcontrole. Dit is nu toch echt weer India. Niets strikt georganiseerd. Wij kwamen de eerste keer hier met een roeibootjes vanaf de overkant van de Ganges en hadden van allerlei rottigs uit kunnen halen. Wij konden overal zo doorlopen. Nu is de kans dat op dezelfde plek dagen later weer een bom afgaat bijzonder klein maar toch! Ik stop ermee, lang genoeg in een ongemakkelijke houding gezeten. Wij hebben in Agra een hotel op 100 meter van de Taj Mahal (en kennelijk toch rustig, eerst maar zien) voor 4 nachten. Daarna trekken we 3 weken met prive chauffeur/gids door Radjastan.
Wij hopen dat we het allemaal zo nog een tijdje vol te kunnen houden, hoewel ik Johan, soms wel eens moet puffen (op zijn zachts gezegd) Maar wij zijn verder vrij en kunnen zo een paar rustdagen inlassen wanneer dit nodig mocht zijn.
Nog steeds winter in Nederland, heb ik begrepen? Hier is het goed vol te houden, steeds minder dan 25gr. maar wel vrij koude ochtenden en avonden.
Allemaal de hartelijke groeten en veel plezier met de voorbereidingen met kerst van Tiny en Johan.

• 15 December 2010 - 13:21

Aline:

Jullie hebben al weer een heleboel gezien en meegemaakt, leuk om het allemaal zo te lezen. Ja winter is het nog steeds en er komt nog meer heb ik begrepen. De kerstboom en het kerstdorp staan weer, zie foto hyves, op naar de kerst. Jullie nog fijne dagen en een goede reis.

• 15 December 2010 - 16:08

Nienke En Geert:

Hoi Tiny en Johan.
    mooie foto's, en beeldende schrijfstijl, (Johan, je kunt er met gemak een boek over schrijven !)
    Totaal andere wereld, en die crematie's.....!!! Dan is het crematorium in jullie achtertuin toch nog heel wat "netter"......
    Het is hier volop winter, en morgen nog meer sneeuw, we zijn er nog lang niet af!
    Jullie weer goede reis, en ook goede , heel andere, kerstdagen dan jullie gewend zijn!
    groetjes maar weer, van Nienke en Geert

• 15 December 2010 - 17:59

Martha:

Hallo Tiny en Johan
    Met verbazing en verwondering jullie verslag gelezen....wat een andere wereld!
    Mooi verslag.....Johan petje af!!Leuke foto's...wat hebben jullie al veel gezien en mee gemaakt.
    Ik wens jullie prettige feestdagen en bedankt voor het mee genieten van jullie vakantie.
    Hier is het winter!!

Groetjes Martha

• 15 December 2010 - 21:03

Tineke:

Hallo Tiny en Johan
    Wat hebben jullie weer een geweldige reis zeg. Ik volg het met plezier en de foto`s zijn prachtig.
    Heel veel plezier en een goeie reis verder.
    Groetjes uit Duiven

• 16 December 2010 - 10:30

Willy En Liny:

hallo luitjes we hebben jully verslag weer gelezen weer heel veel gezien daar ,wat een armoede is het daar mooie foto.s wij leven in een witte wereld het sneeuwt hier op dit moment alweer maar dat hoort bij de kerst we wensen jully nog een hele goede reis verder en een fijne kerst aldaar groeten van ons allemaal

• 16 December 2010 - 11:05

Corrie De Wit:

Hallo Tiny en Johan
    Wat een geweldig verslag. Als ik dit lees, voel ik me een beetje mee op reis. Al zou het voor mij niets zijn. Ik speel liever op veilig.
    Prachtige foto's ook
    Nog bedankt voor jullie verjaardagskaart, al was hij precies een maand te vroeg, haha en dat nog wel van zover.
    Alvast hele fijne feestdagen al vraag ik me af of jullie het kerstgevoel daar ook hebben
    Groetjes Corrie en Guido

• 16 December 2010 - 13:43

Gerda :

Spannend om dit alles te kunnen zien en mee te maken, het lijkt mij een geweldige ervaring.
    Wat het weer hier in nederland betreft het is errug koud en het sneeuwt. Vannavond zou er een pak sneeuw kunnen vallen tussen de 5 en 10 cm (wordt gezegd) we zien wel. Geniet nog maar lekker van de vakantie en het lekkere weer. Tot hores.

Liefs Jan en Gerda

• 16 December 2010 - 20:30

Gerrie En Piet:

Hallo Johan en Tiny, jullie hebben al weer heel wat meegemaakt met jullie reis
    door Indiä het is wel een heel andere wereld al hier in Europa waar alles
    volgens het boekje gaat,soms niet altijd.
    geniet maar van deze andere cultuur en van de trip die jullie gaan maken.
    Hier is het nog volop winter en veel sneeuw dus geniet van de lekkere temperatuur
    in Indiä.Ook de foto"s zijn mooi zodat wij ook van de vakantie een beetje genieten.
    Verder onze hartelijke groeten en een goede reis totziens.
    Gerrie en Piet

• 17 December 2010 - 17:52

Donny:

Hoi Tiny en Johan,

Wat een reis! En wat een kleuren! Heel wat anders dan hier, het is allemaal wit en koud.
    Ik wens jullie nog vele mooie momenten toe, en vanuit Enschede hele kleurrijke feestdagen toegewenst.

groetjes Donny

• 17 December 2010 - 20:34

Charl En Mia:

Hoi Tiny en Johan. Wat is het toch machtig mooi om iedere keer jullie verhalen te lezen! Wat een wereld. Voor ons soms onvoorstelbaar. Wij denken, dat als jullie weer thuis zijn, er wel een half jaar voor nodig is om alles te verwerken, al die indrukken. Soms voor ons bizar. En wat leven we hier toch in een luxe!!!! En nog zitten we vaak te zeuren. Geniet nog van de verdere dagen, en we wensen jullie alvast fijne feestdagen, op welke wijze jullie ze ook vieren! Het weer zal beter zijn dan hier in Nederland. Ons landje ligt zo ongeveer plat, door de sneeuw Nog heel veel plezier en we horen wel weer.
    Lieve groeten van ons

• 19 December 2010 - 14:48

Meisje Bee:

Gezien - gelezen !
    Wat vinden jullie van de lekkere lassi's en Thali, chay ???

• 19 December 2010 - 15:39

Rob:

Hoi Tiny en Johan,

Ik zit al een paar dagen met spanning af te wachten hoe jullie Agra ervaren hebben.
    Inmiddels zitten jullie al met Raj (chauffeur) in Jaipur, als ik het goed begrepen heb.

Rob