De laatste dag Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu De laatste dag Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Johan en Tiny Gosselink - WaarBenJij.nu

De laatste dag Pokhara

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Johan en Tiny

03 December 2010 | Nepal, Pokhara

Namasté (Hallo allemaal,)

Na vijf dagen dan weer eens een bericht van ons. Wij zitten nog steeds in Pokhara, waar wij de laatste vijf dagen van allerlei kleinere toeristische dingetjes hebben gedaan. Morgen voor 3 nachten naar het bekendste Nat. Park van Nepal, Chitwan geheten, waar wij op safari gaan en ook bijv. een tocht op een olifant hopen te maken (het zullen de eerste olifanten overigens zijn die wij in Nepal zien). Dinsdag door naar een plaatsje in Nepal op een paar km van de grens.
Woensdag India in (hopelijk niet al te spannend) Daarna met een truck of zo naar Gorakpur, waar wij donderdag de vroege trein naar Varanasi hebben geboekt, nadat wij hier een nachtje hebben geslapen. In Varanasi denken wij een nacht of 4 te blijven. Wij hebben al een hotel aan de Ganges geboekt maar nog geen bevestiging gekregen. Dat zijn onze plannen voor de nabije toekomst, maar in deze landen kan dit zeer gemakkelijk veranderen.
Wij voelen ons goed, de darmstoornissen zijn naar de achtergrond verdrongen (wel bij voorkeur Westers eten, nu het nog kan, misschien wat laf, maar liever niet weer van deze ellende)
Zoals gezegd hebben wij allerlei uitstapjes gemaakt in de niet al te verre omgeving. Vandaag over het meer laten roeien door een man van 60 jaar die dit werk al 34 jaar deed en nog niet wist wanneer hij ermee zal stoppen. Aan de overkant is echt oerwoud zonder paden waar apen rondlopen. Vandaar een prachtige weerspiegeling van de hoge besneeuwde toppen in het meer (hopelijk komt dit op de foto,s zo uit)
Gisteren met een taxi naar Tarangkot een uitzicht- en paragliding berg op zo,n 15 km afstand van hier. Boven op de bergkam op een afgelegen terrasje gezeten waar de eigenaar een erg aardige en interessante man bleek te zijn, half Nepalees en half Turks, blauwe ogen en opgegroeid in Berlijn. En dan blijf je in zo,n uithoek hangen. In ieder geval maakte hij geen ongelukkige indruk..
Verder, ook met de taxi, een tocht door de bergen gemaakt naar Baglung, waar het verharde wegennet ophoudt. Hierbij o.a. een afgelegen tempel in het bos bezocht. Totaal zo,n 160 km gereden (en dat is heeeeel ver in Nepal) maar weer met leuke ontmoetiingen in dorpjes, een bruiloftstoet met muziek enz. De gehele dag verder geen westerling gezien, die blijven over het algemeen toch het liefst op een kluitje zitten. Gistermorgen alleen een wandeling van ongeveer 15km gemaakt tot voorbij het einde van het meer. Langs het meer wordt langzaam aan alles verknald door hotels enz, maar verderop vond ik gelukkig toch nog een landbouwgebied (deels nog vlak) met leuke tafereeltjes. Alle landbouw gebeurd hier uiteraard nog handmatig of met behulp van runderen. 80% van de bevolking werkt in Nepal nog in de landbouw.!!
Tenslotte hebben wij ons laten verleiden tot een taxirit langs 7 bezienswaardigheden hier. Dit in 3 uur tijd (3,5 tot 4 uur toegezegd)
Wij werden achtereenvolgens langs de volgende hoogte- cq dieptepunten gesleurd: Devils waterval, grot met tempel, Tibettaans vluchtelingenkamp, historisch wijkje, hangbrug (suspension bridge, kun je nagaan) en nog een tempel waar wij flink wat kleding aan de bedelaars aldaar hebben gegeven. De dankbaarheid straalt er niet altijd vanaf maar wij hopen toch dat wij er goed aan doen. En tenslotte nog een waterval. Helaas waren al deze bezienswaardigheden in bewoond gebied gelegen. Echt rustige plekjes zijn hier helaas erg zeldzaam. Maar dat zal in India vast wel beter worden (grapje)
Dan verder nog een paar ditjes en datjes: Tiny wordt heel veel gefotografeerd, vaak stiekum. Haar witte haar valt kennelijk erg op. De hier veel aanwezige Japanners laten zich hierbij niet onbetuigd.
Wij wilden nog een scooter huren, maar hebben dit toch maar niet gedaan. Kan niet verzekeren. Geen enkele scooter is hier verzekerd! Er is helmplicht voor de berijder, niet voor de meerijders (soms een stuk of 4) Gevolg: 100 % van de bestuurders en 0,0 % van de meerijders dragen een helm. Maar wel kleine kinderen bij pappa voorop. Over het verkeer zal ik het nog wel eens vaker hebben.
Verder gisteren en eergisteren wat tijd kwijt geweest met bankzaken. Bij de pinpasautomaat hier, 10.000 rupies gepind (ruim 100 Euro)
Pas komt er pas na lange tijd uit, maar geen geld, wel bon, en inderdaad, van de bank afgetrokken. 2 keer naar de bank in de binnenstad, de 1e keer tevergeefs aangezien de banken slechts geopend zijn van 10 tot 15uur. Wel ruim voorhanden ongeeinteresseerde doppinda's etende beveiligingsmensen. Maar uiteindelijk het betreffende formulier ingevuld en hopelijk gaat alles goedkomen.
Dit is ons verhaal voor dit moment, allemaal wat tam (is niet erg hoor) maar wij hebben ons in de 7 dagen dat wij hier waren toch wel vermaakt. Het zicht op de Himalaya en in het bijzonder in combinatie met het meer blijft fascinerend.
Waarschijnlijk komt het volgende verhaal uit India of er moet zoveel gebeuren....
Hartelijke groeten allemaal van Tiny en Johan. Als het goed is komen er gelijk nog een zestigtal foto's bij.

• 03 December 2010 - 12:28

Bee:

Leuk hoor ! Bedankt voor jullie moeite met mooie reisverhalen !

• 03 December 2010 - 12:54

Martha:

mooie foto's!!!Geweldig wat een cultuur.

• 03 December 2010 - 22:34

Riekie Wijnen:

heel leuk het verslag en prachtige foto,s vooral die van de besneeuwde berg met de ondergaande zon.
    nog een hele fijne tijd daar.

• 04 December 2010 - 11:06

Donny:

Hallo Johan en Tiny,

wat een reis! Ik doe het jullie niet na! Gisteren terug gekomen van een maandje Gran Canaria! Een heel ontspannen vakantie! Ik hoop dat jullie nog heel veel plezier en avonturen mogen meemaken, ik zal er met veel genoegen naar luisteren als wij elkaar weer ontmoeten Tiny.

Groetjes vanuit een besneeuwd en koud enschede

Donny

• 04 December 2010 - 14:47

Aline:

Wat leuk om zo ook een beetje mee te krijgen van jullie reis, met mooie foto's.
    Lekker warm, hier is het koud en guur en het sneeuwd ook al weer.
    Fijne tijd nog.

• 08 December 2010 - 22:02

Nienke En Geert:

Hallo Tiny en Johan,
    Jullie hebben al weer heel veel moois gezien! en wij kunnen zo ook mooi meegenieten, met je fotoreportage. Als ik de foto's zie met terrasjes, korte mouwen en topjes, ben ik wel (een beetje) jaloers.......en jullie weten niet wat je mist: het kwik komt hier 's middags nog niet eens boven nul!!
    geniet er nog maar mooi van!
    groetjes, en tot een volgende keer.
    Nienke en Geert.

• 09 December 2010 - 11:54

Gerrie En Piet:

Hallo Johan en Tiny hier dan een berichtje uit Gronau gelukkig zijn jullie darm problemen
    niet zo ernstig geweest want anders heb je daar wel een probleem om er goed door heeh
    te komen maar zo te zien genieten jullie ervan ondanks de kleine moeilijkheden
    Blijf verder goed gezond en maak ook een mooi verslag van India
    Hartelijke groeten en totziens Gerrie en Piet